2 457 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Installera golvbrunn i källaren i ett för stort hål?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Under vårt källargolv i huset från 1934 finns en stenkista där spillvatten tas upp från vattenfilter och varmvattenberedare via 50 mm rör som ligger ovanpå golvet fram till en öppning i betonggolvet ovanför stenkistan. Stenkistan dräneras genom naturlig dränering i marken under och håller konstant vattennivå ca 30-40 cm under golvnivå.
Nu har jag tänkt att hacka upp betonggolvet och lägga ner rören och samtidigt stänga till öppningen i betonggolvet som är ca 50 cm som bredast. Det behöver ändå finnas nån möjlighet till dränering vid eventuellt läckage eller översvämning så nån sorts golvbrunn behövs. Hålet måste på något sätt göras mindre så jag kan fästa golvbrunnen. Se bilden.
Någon som har nåt tips om hur jag kan göra hålet mindre och sätta dit en golvbrunn? Vi behöver inte fundera på fall och lutning osv, det är enbart till för översvämningsskydd, men det vore bra om brunnen hamnar i samma nivå som golvet.
Nu har jag tänkt att hacka upp betonggolvet och lägga ner rören och samtidigt stänga till öppningen i betonggolvet som är ca 50 cm som bredast. Det behöver ändå finnas nån möjlighet till dränering vid eventuellt läckage eller översvämning så nån sorts golvbrunn behövs. Hålet måste på något sätt göras mindre så jag kan fästa golvbrunnen. Se bilden.
Någon som har nåt tips om hur jag kan göra hålet mindre och sätta dit en golvbrunn? Vi behöver inte fundera på fall och lutning osv, det är enbart till för översvämningsskydd, men det vore bra om brunnen hamnar i samma nivå som golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Borra horisontellt i betongen och stick in ett par armeringsjärn?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast du får nog bestämma dig om du ska ha stenkistan i bruk eller om brunnen ska ersätta allting. Ska den inte användas utan det stenkistan dränerar bort endast blir normalt ytvatten så kan du naturligtvis fylla upp och gjuta igen utan att tänka på funktionen i sig.
Ska stenkistan vara i bruk och ändå kunna inspekteras så skulle jag nog hellre placera brunnen nån annan stans och bara ha ett lock där.
Ska stenkistan vara i bruk och ändå kunna inspekteras så skulle jag nog hellre placera brunnen nån annan stans och bara ha ett lock där.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Stenkistan behövs, det är det enda sättet att få ut vattnet från källargolvet. I den bästa av världar skulle man naturligtvis borra sig ner och leda ut spillvattnet till dräneringsbrunnen utanför husgrunden, men det är inte enkelt.S Stefan1972 skrev:Fast du får nog bestämma dig om du ska ha stenkistan i bruk eller om brunnen ska ersätta allting. Ska den inte användas utan det stenkistan dränerar bort endast blir normalt ytvatten så kan du naturligtvis fylla upp och gjuta igen utan att tänka på funktionen i sig.
Tja, ett lock kanske är enklare. Men då måste det kunna passera vatten under locket fram till hålet i golvet.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Bra fråga, jag vet inte. Jag frågar här för att få tips och råd. Kanske det inte går att få det att fästa i befintligt golv.Larsa skrev:
Kanske ett lock är bättre ändå. Helst i lite tjockare plåt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast om du monterar en brunn, tar inte den hand om allting då eller räknar du med nåt makalöst flöde från nånting oförutsett? Eller menar du att du inte har tillgång till avlopp alls? fattade det som att röret till höger var det men det är väl de andra du menade då......hahalj skrev:
Stenkistan behövs, det är det enda sättet att få ut vattnet från källargolvet. I den bästa av världar skulle man naturligtvis borra sig ner och leda ut spillvattnet till dräneringsbrunnen utanför husgrunden, men det är inte enkelt.
Tja, ett lock kanske är enklare. Men då måste det kunna passera vatten under locket fram till hålet i golvet.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Det finns inget avlopp på golvnivå i källaren, det enda som finns är hålet i golvet till stenkistan. Allt spillvatten från vattenfilter och vvb leds dit via röret som jag ritade i bilen, samt att vatten som hamnar på golvet från eventuella katastrofer såsom läckande vattenledningar, tvättmaskin osv måste ha nånstans att ta vägen.S Stefan1972 skrev:
Golvbrunnen tänkte jag endast ha för att slippa ett stort hål som man kan tappa ner saker i.
Men jag har tänkt om nu, det får bli en plåt, typ durkplåt, som har lite distans till golvet så vatten kan smita emellan ner i hålet. Det räcker så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder