Ska lägga asfalt och hade tidigare bestämt en kvalitet som gav en lite ”grusigare” och mer sliten känsla än vanlig asfalt. Nu har det strulat till sig och asfaltsläggare får bara tag på vanlig asfalt. Jag har dör mig att jag någon gång hört att man kan lägga på grus på den färska asfalten och sedan padda eller välta den. Har för mig att set var för att få en lite ljusare och met ”sliten” yta. Där den ska läggas blir det förmodligen mindre bra med en svart färsk asfalt. Någon som har koll på det här?

Kan din entreprenör köpa/producera vanlig asfalt kan denne även på tag på alla andra sorter av de vanligt förekommande på marknaden. Jag tror entreprenören tog en chansning på att du skulle ta hans nya förslag oavsett bortföklaring.
Har du blivit offererad en produkt som du sedan accepterat så är det ett avtalsbrott att inte leverera enligt avtal, vilket är skäl för att bryta avtalet.

För att få till den yta som jag tror du vill ha, har du härnedan två alternativt.

1. Asfaltfrus som underliggande lager samt ABS som slitlager. Detta lager vattenbilas/blästras sedan för att få bort bitumenhinnan och vid färdigt resultat har du en produkt som är snarlik gammalt beläggning.

2. Riktig ytning (Y1B) med underliggande lager asfaltgrus och sen ett lager pågrus som klistras fast. En så kallas tankbeläggning gör sig dock aldrig bra som parkeringsyta med både genomblödningar (bitumen trycks upp till ytan) samt stensläpp där du står still och vrider på ratten.

Båda alternativen är dock väldigt dyra och inget jag skulle rekomendera. En bra bit över tusenlappen per kvadratmeter gissar jag på, om du inte har en riktigt stor infart/skaftväg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.