Byggahus.se

Gjuta igen krypgrund - betong eller flyt?

1. G
    Medlem Nivå 2
    Funderar på att gjuta igen krypgrunden på huset (pga av bjälkar som är dåliga, samt kalla och dragiga golv). Huset är från 1920-talet, stomme av tegel som står på grundmurar av natursten, golvytan på krypgrunden är ca 80 m2.

Min tanke var att fylla med makadam, sedan 300 mm cellplast, och slutligen 100 mm betong (golvvärmeslang gjuts in). Ovanpå detta trägolv. Drar mig lite för hela operationen av den enkla anledningen att vi inte kan använda det mesta av nedervåningen under betongens torktid (3-4 månader om jag förstått det rätt).

Pratade med en byggare som föreslog att flyt (spackel?) istället för betong kan användas - torktiden skulle då handla om dagar istället för månader. Klart det är mera smakligt - men den mesta informationen jag hittar handlar om betong. Så därför vänder jag mig till forumets expertis :) Kan man använda flytspackel och om så är fallet vad är för/nackdelar?

2. Andreas_kalmar
    Medlem · Nivå 12
    Det skulle gå åt ca 800 säckar flytspackel dvs ca 160000 kr spackel.
    Klart att det går använda huset om man gjuter men du får ju vänta med ytskickten

3. G
    Medlem Nivå 2
    Då kan man ju säga att priset är en nackdel med flytspackel - LOL - betong lär väl kosta typ 1/5 av det...

4. S
    Medlem · Nivå 18
    Kolla upp skumglas/ Hasopor att fylla upp grunden med. Då kan du skippa betongen.

5. Sommarstugedröm
    Medlem Nivå 3
    Kan man lägga golvärme i hasapor? Fyller man upp hela grunden med det då? Någon som gjort detta och vill berätta mer?

6. C
    Medlem · Nivå 12
    Givetvis går det, men det är helt fel och skulle inte ge någonting.
    Skum-/foamglas är ett fylle bara. Fyller i princip ingen annan funktion.

7. Matti_75
    Medlem · Nivå 11
    Det finns vattenreduserade torkbetonger som du kan gjuta med för att korta ner torrtiden med.
    Du kan kolla med en betongleverantör om hur snabbt du kan lägga golv på en sådan betong

8. G
    Medlem Nivå 2
    Liten uppdatering (så här långt efter): Fick offerten från byggaren som föreslagit flytspackel och - jo - priset var inte att leka med, gick lös på över 250 kSEK (inkluderade iofs makadam, cellplast och golvvärmeslangen)
    Så nu har vi gjutit med betong istället och sitter i dagsläget och väntar på att det ska bränna färdigt och att det ska bli torrt nog att lägga golv.

9. M
    Medlem · Nivå 4
    Vad blir kostnaden med betong då? Toktid? (Är själv sugen på att göra denna manöver inför kommande ombyggnation.)

10. G
    Medlem Nivå 2
    Kan inte jämföra riktigt rakt av (och har inte fått räkningarna för betongen). Dessutom så har projektet expanderat då vi har dränerat huset och gjutit 20 kvm för ett uterum i samma svep så det blir lite att jämföra äpplen och päron, men:
    - kostnaden för betongen skulle vara ca 2000 kr/m3 - vi beställde 11 kubik så det borde bli i runda slängar 25 tusen. Byggaren gjöt på en halv dag (tre man) så kostnaden för deras arbete borde vara i storleksordningen 6 - 7 000.
    - torktiden räknar jag med 3-4 månader (detta hade ju varit mycket snabbare för flytspackel)
    - makadamen blåste vi in (35 ton). Funderade först att köra in det med skottkärra själv men insåg att det hade tagit mycket tid... Hade man kunnat köra in makadamen direkt med typ lastare eller bobcat hade det varit enklare och billigare.

11. Sommarstugedröm
    Medlem Nivå 3
    Men kan man använda Hasopor istället för makadam/singel? Vi funderar på att göra denna manöver (gjuta plattan i vår krypgrund då bjälklaget ruttnat) men vår stuga ligger uppe på ett berg utan bilväg så är lättare att bära upp Hasoporen än makadamet

12. M
    Medlem · Nivå 4
    Aha okej, det var ju avsevärd prisskillnad iaf. Men med så lång torktid får jag nog överge den tanken.

13. G
    Medlem Nivå 2
    Prisskillnaden är avsevärd (som sagt betongen kostar kanske 25' mot 100'+ för motsvarande mängd flyt). Sen finns det mer snabbtorkande betong men vet inte hur det ser ut med torktid på den. Hållfasthetsmässigt behöver man ju inte vänta 3-4 månader, redan efter någon dag så kan man bygga på betongen. Det är som jag förstår det att man inte vill bygga in fukten i betongen under ett heltäckande golv förrän fukthalten i plattan sjunkit under 85% relativ fuktighet. Ytterligare ett skäl för oss att gå på betongen är att vi ska sätta en kakelugn i ett av rummen och då vill man ha något starkare än 5 cm flyt. Å så uterummet, där hade vi behövt betong iaf.

14. C
    Medlem · Nivå 12
    Ja, det kan man.

• Laddar…
  15. nino
    Medlem · Nivå 20
    Bäst vore ju att ha slipade betonggolv som ytskikt, om man gillar det