Hej,

Är i slutfasen på våran dränering och håller just nu på med att leda bort vatten från stuprören.

Har kopplat ihop alla stuprör med oranga markrör och har nu ett enda rör som forslar allt takvatten ut från huset. Detta rör går ut cirka 2-3 meter från huset till den del av gräsmattan jag har ett fall på. Tänkte koppla på den dräneringsslang jag har kvar sedan dräneringen på 110mm markröret och leda vattnet under jord nedför fallet på gräsmattan ut mot tomtgränsen som slutar vi en hage.
Sen om det blir till att anlägga en stenkista eller inte får vi se hur marken ser ut i vår. Kanske klarar sig utan stenkista.
Vad tror ni om denna approach till det hela?

Oavsett vad, skulle i så fall behöva koppla ihop 110mm markröret med min 90mm därneringsslang.
Har letat runt en hel del efter kopplingar på nätet men vet inte om jag hittat någon som fungerar.

Svart plastkoppling för att ansluta markrör med olika mått, etikett med streckkod på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggmax har ovan variant, men den verkar vara 110/90mm i mått och då ifrågasätter jag om dränslangen verkligen passar inte i 90mm delen. För markrörsdelen behöver kopplas på en muffdel vilket känns dumt.

Vill alltså helst koppla ihop den del av markröret som saknar muff med min 90mm dränslang.

Någon som har tips?
Tack!

• Gilla
ornet
  • Laddar…
Förstår vad du vill göra. Jag tycker att du ska använda din slang till något annat och köpa ett gäng 110mm dränrör. Dessa är billiga och lättare att hantera.

Om du drar allt dagvatten från huset till ett 110 rör bör du inte strypa detta ytterligare om det är ett normalstort hus.

Bästa svaret

Staffans2000
Här har storleken ingen som helst betydelse!
Du behöver ingen som helst koppling, bara tryck i dränrören i etthundratiomillimetersanslutningen så är saken biff. Allt fjolllande med korrekta anslutningar är för teoretiker när det gäller dagvatten och dränering.

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Förstår vad du vill göra. Jag tycker att du ska använda din slang till något annat och köpa ett gäng 110mm dränrör. Dessa är billiga och lättare att hantera.

Om du drar allt dagvatten från huset till ett 110 rör bör du inte strypa detta ytterligare om det är ett normalstort hus.
Huset är inte jättestort (ca 60kvm) så det är inte enorma mängder vatten vi talar om. 90mm borde fungera här tycker jag.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här har storleken ingen som helst betydelse!
Du behöver ingen som helst koppling, bara tryck i dränrören i etthundratiomillimetersanslutningen så är saken biff. Allt fjolllande med korrekta anslutningar är för teoretiker när det gäller dagvatten och dränering.
Härligt! Då stoppar jag egentligen bara in dränröret i markröret och hoppas på det bästa. Vattnet, vid lutning, kommer väl ändå att ta sig dit det ska. Detta behöver inte vara teoretiskt 100%-igt utan praktiskt fungerande lösning är det jag är ute efter!

Staffans2000
Det kommer att fungera förträffligt. Hela idén med dräneringsrör är att det skall läcka in vatten. Se bara till så att det inte även " läcker in" grus och annat genom att vira runt en plastpåse eller dylikt runt skarven ifall det behövs.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.