Är inne i slutfasen på våran dränering och ett av de moment som kvarstår är att ta hand om regnvatten från taket. Planen är att koppla ihop alla stuprör med markrör under jord och sedan dra ut de till lämplig plats.
Problemet är att jag inte hittat en lämplig plats än och idag när jag undersökte ägorna närmare hittade jag följande.

Röret som syns på Bild 1 tror jag egentligen är till för att man ska kunna spola ut avloppet om det skulle bli stopp någonstans. Spolar jag in i det röret så rinner vattnet direkt in i trekammarbrunnen.

Bild 1:
Uppgrävd mark längs husvägg med framträdande avloppsrör och övervattensinspektion intill ett nedstigande stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2 är bara en förtydligan över hur röret sitter i backen.
Bild 2:
Plastavloppsrör sticker upp ur grusig mark bredvid en brunnslock.
Skapa konto

Bild 3 är reningssystemet som sådant. Den större brunnen är en trekammarbrunn och vatten går ut från den till den mindre brunnen. Jag är så pass dålig på sådant här så jag vet inte vad den mindre brunnen är.
Är det en infiltrationsanläggning? Är det en stenkista? Någon som kan se detta enbart på bilderna?
På Bild 4 är ett rör som kommer från trekammarbrunnen och två rör som går utåt ned på tomten mot ett dike.

Bild 3 och 4:
Två blå lock på brunnen i gräsmattan, eventuellt del av reningssystem för avlopp.
Skapa konto

Insyn i ett öppet avloppsrör märkt "FRÅN 3-KAMMAR BRUNN", möjligt utlopp för regnvattenhantering.
Skapa konto

Min fråga är i korta drag. Kan jag koppla in markrören från takavvattningen till det rör som syns på Bild 1 & 2? Det skulle underlätta otroligt att slippa skapa en ny stenkista och gräva upp halva gräsmattan för regnvattnet.

Testad för övrigt att spola med vattenslag i ca 30 minuter i röret på Bild 1 & 2 utan att nivån höjdes i trekammarbrunnen.

Så rent spontant känns det som att det skulle vara helt OK att koppla in vattnet dit?

Tackar på förhand och hoppas på positiva svar!
/TorparSten

Förutom stenkista så kan du ju bara släppa ut det på marken.

P Plutus skrev:
Förutom stenkista så kan du ju bara släppa ut det på marken.
Ja jo visserligen, men det är nog inte optimalt.
Frågan gällde om jag kan koppla på markrören till trekammarbrunnen eller om det är tabu?

Nej man får inte ansluta dagvatten till avlopp oavsett om det är eget eller kommunalt

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nej man får inte ansluta dagvatten till avlopp oavsett om det är eget eller kommunalt
Ok det var tråkigt att höra.
Om du ser på bild 3 och 4, vad kan det tänkas vara dock? Infiltration eller vanlig stenkista?
Funderar på om man får dra dagvatten till den mindre blå brunnen, fast det kanske blir svårt förvisso.

Den blåa är en infiltrationsbrunn troligtvis sitter det en pump som leder vattnet till din infiltrationsbädd

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Dagvatten får under inga omständigheter kopplas till egen avloppsrening över huvud taget enligt bestämmelser, i infiltrationen sker en biologisk rening och med för mycket flöde så förstörs den

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Du ser ut att ha/ha haft lite slamflykt från din trekammarbrunn. När hade du översyn senast?
Det du undrade över är en spolbrunn för att mycket riktigt kunna rensa avloppet under huset.

Har du ingen naturlig avrinningsyta (dike/dagvattenbrunn) så har du inte så mycket val än att anlägga en stenkista och en dagvattenbrunn. Om du ska göra det rätt.

Vart har dagvattnet tagit vägen idigare?

X xLnT skrev:
Du ser ut att ha/ha haft lite slamflykt från din trekammarbrunn. När hade du översyn senast?
Det du undrade över är en spolbrunn för att mycket riktigt kunna rensa avloppet under huset.

Har du ingen naturlig avrinningsyta (dike/dagvattenbrunn) så har du inte så mycket val än att anlägga en stenkista och en dagvattenbrunn. Om du ska göra det rätt.

Vart har dagvattnet tagit vägen idigare?
Vet ej när senaste översyn skedde. Har ägt fastigheten i 1.5 år och innan dess har jag inte så stor koll på vad som hänt.
Är det kommunen som gör inspektioner på 3-kammarbrunnen eller privata entreprenader?

Dagvattnet tidigare har gått rakt ner i marken längs husväggen i dräneringsrör som var påkopplade på stuprören. Så det var rätt så fuktigt längs husgrunden kan man lugnt säga.
Har nu gjort om det så att det är oranga markrör kopplat till stuprören och har kopplat ihop alla rör till ett utlopp så att säga.
Det är alltså ett rör utifrån hela huset som ska avleda vattnet. Tänkte dra det ett par meter bort från huset i ett orange markrör och sedan koppla på en dräneringsslang på denna.
Att göra en stenkista låter rimligt. Men dagvattenbrunn vad är det? Drar man inte bara dagvattnet till stenkistan och sen tar naturen hand om det?

Jo det går bra att leda direkt till stenkista om du har fall dit annars dagvattenbrunn med pump mellan

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.