Var med en bekant på en visning, fritidshus.

Huset har plintgrund. Jag reagerade på att marken under såg ut att vara blöt, det var rfelativt torrt på tomten, men man såg blöt jord under grunden, såg ut lite som om det nyss ösregnat.

Jag hade med mig en fuktmätare med "kula" som alltså dels kan mäta lite på djupet, dels inte behöver nålar som gör hål. En billig Biltema variant.

Enl. den var det ca 45% fukt i syllarna. Nu skall man kanske inte sätta jättetilltro till ett mätresultat från ett biltema instrument, men det mäter definitivt relativt rätt om det det är torrt trä. Så man bör kunna förutsätta att detta betyder avsevärt förhöjda fukthalter i syllen. Jag mätte bara ute vid ytterväggarna, grunden ligger bara ca 20cm över marken, så man kan inte komma in under den.

Men jag trodde i min enfald att en plintgrund, utan täcksidor skulle vara så välventillerad att det inte bör bli sådana här värden. Är det rimligt?

Det vanliga med att marken inte ska luta inåt gäller ju. En plintgrund är välventilerad ja men hamnar det vatten under så tar det längre tid att torka ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.