Byggahus.se

Sprickor/hål i grund

1. david__
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Vi har nyligen köpt ett hus som är byggt 1924. Vi har upptäckt, vad vi antar är, mögel i pannrummet och har därför grävt på utsidan för att se hur det ser ut.

Utöver ett trasigt stuprör som vi ska fixa till hittade vi en horisontell spricka i grunden som är allt från 2 cm till 18 cm djup. Vad jag kan se av det jag grävt är att den djupaste sprickan/hålet är ungefär där det är som mest mögel.

Jag antar att rätt väg framåt är att täta sprickan, men jag har ett par frågor:
    1. Behöver jag gräva fram hela sprickan? Risken är ju att hela grunden har någon form av spricka. Eller kan jag bli av med möglet genom att bara täta det området där möglet är?
    2. Hur går jag tillväga för att täta sprickan? Arbetsgång, material, etc? Jag är tyvärr osäker på vad det är för material i grunden.
    Stort tack!

Ungefärliga mått
    Fönster i pannrum till golv: 130 cm
    Fönster till botten av det jag grävt: 150 cm
    Sprickan är rödmarkerad i bilden nedan (IMG-6065)

De blåa rören är köldbärarsystemet för bergvärmen.

2. J
    Medlem · Nivå 15
    Först så är det takvatten som har dränkt grunden och runnit in vid dom andra rören, ingen grund kan ta emot så mycket vatten. Sen vad vet du om dräneringen, finns det en sådan, kolla alla stuprör rensa rör i mark, vart går rören från supen , vet du det, till kommunalt avlopp eller eget utlopp i stenkista eller dike

3. david__
    Medlem Nivå 5
    Tidigare ägaren trodde att det eventuellt gjordes en dränering för över 40-50 år sedan. Om så gjordes var det endast två av sidorna som omfattades (ingen av dessa två är på denna sidan där möglet är).

Har bara kollat in stuprännan som är vid denna plats. Den går ner till ett rör som i sin tur går ut till en kista längre ut i trädgården. Röret som hör till stuprännan och går under mark såg ut att vara i fint skick och när jag spolade vatten såg jag inga läckor där (har ett inspektionslock längre ut i trädgården - även där porlade det på fint när jag spolade).

4. J
    Medlem · Nivå 15
    Då verkar det vara bra med takvattnet , det försvinner från huset, så nu har du en dränkt grund och en massa vatten i den, tar lång tid innan det torkar upp. Sommaren är på väg nu, ett avfuktnigsaggregat är nog vad som behövs, ta då inte ett riktigt billigt, det ska kunna kopplas en slang från den till ett avlopp. annars får du springa och tömma burken i tid och otid, kostar ca 3000 och uppåt ´, men kan stå 24/7

5. david__
    Medlem Nivå 5
    Tack för info. Men hur gör jag med sprickorna/hålen? De måste jag väl ändå täta?

6. J
    Medlem · Nivå 15
    Mycket skit och grus är där som synes, fram med dammsugaren, bort med allt löst, går att skrapa lite så det mesta kommer bort som kan vara lite löst sen skrubba bort annan skit och putsa i alla hål med putsbruk så den blir jämt, mer är svårt att säga på distans, du kan ta dit en murare .hen vet allt om detta.

7. david__
    Medlem Nivå 5
    Okej, tack. Det är alltså puts som gäller? Det finns inget material jag kan spruta in typ? Tänker att det är klurigt med puts att få in det bra hela vägen in (på ena stället är det ju 18 cm).

8. J
    Medlem · Nivå 15
    Blir till att kasta in bruket i hålen eftersom dom verkar djupa skulle nog snacka med en murare om detta, tror det lönar sig att betala ev lite konsultatoinsarvode eller leja hen.

• Laddar…