Hej på Er!

Hoppas jag kan få hjälp av er gällande min fråga, jag håller på att köpa en källarlokal, föreningen har redan ansökt om bygglov men kravet är att det ska finnas från golv till tak 2,40 just nu är det 2,20 det betyder att det finns behov att bila upp golvet cirka 15 efter jag tagit bort den gamla tak (5 cm). Det ni ser i bilden är att det finns armeringsjärn varje 15-20 cm, något som jag måste kapa för att få en godkännande enligt bygglovskravet.

Min fråga är om någon vet om det är ok, att kapa armeringsjärn (källarplan) och om detta måste ersättas eller om det är ok att lägga ny betong och jämna ut golvet så att det blir 2,40... måste jag kontakta en arkitekt eller byggingenjör för rådgivning?
 
  • Källarlokal med uppbilat golv för att öka takhöjden, armeringsjärn synliga, person och röd soffa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du håller på att göra kan vara kritiskt för hela byggnaden i värsta fall.
Om bottenplattan stabiliserar upp väggarna så kan väggarna i teorin (och även praktiken) rasa inåt, även om det troligen kommer gå bra.
Vi behöver mer info om byggnaden för att kunna svara. Om du verkligen ska utföra planen så behöver du högst sannolikt göra det i sektioner samtidigt som du stöttar upp väggarna.
 
Detta är bilden vid besök (idag), har inte börjat med något, vicevärd har gjort detta för att visa arbetet som måste göras för att kunna för att omvandla från lokal till event lägenhet.... vad rekommenderar du? ska jag kontakta en arkitekt eller byggnadsingenjör?
 
D Demarco skrev:
Detta är bilden vid besök (idag), har inte börjat med något, vicevärd har gjort detta för att visa arbetet som måste göras för att kunna för att omvandla från lokal till event lägenhet.... vad rekommenderar du? ska jag kontakta en arkitekt eller byggnadsingenjör?
En arkitekt har ingenting alls med detta och göra och inte nödvändigtvis en byggnadsingenjör heller även om personen i fråga nog hade kunnat spekulera.

Men du behöver oavsett ge mer info om byggnaden samt ritningar.
Kan du presentera det så finns det ingenting mer man kan göra på plats än vad du kan få hjälp med här.
 
C C.Lundin skrev:
En arkitekt har ingenting alls med detta och göra och inte nödvändigtvis en byggnadsingenjör heller även om personen i fråga nog hade kunnat spekulera.

Men du behöver oavsett ge mer info om byggnaden samt ritningar.
Kan du presentera det så finns det ingenting mer man kan göra på plats än vad du kan få hjälp med här.
C C.Lundin skrev:
En arkitekt har ingenting alls med detta och göra och inte nödvändigtvis en byggnadsingenjör heller även om personen i fråga nog hade kunnat spekulera.

Men du behöver oavsett ge mer info om byggnaden samt ritningar.
Kan du presentera det så finns det ingenting mer man kan göra på plats än vad du kan få hjälp med här.
Tack för svaret, här kommer ritning jag fick vad skulle du rekommendera? Som sagt det handlar om en källarlokal på 42 kvm

Tacksam för återkoppling...

Ha
 
  • Ritning av källarlokal på 42 kvm med markerade rum som sovrum, TV-rum, kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är ritning efter ombyggnation/ändring....
 
  • Arkitektritning av en bostadsplan efter ombyggnation med mått och rum benämnda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste tillägga att det är en källarlokal som tillhör en trevåningshus...
 
  • Gult trevåningshus med en källaringång, gräsmatta och parkerad vit skåpbil framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En byggnadsingenjör borde kunna bedöma det där.
 
Av fasadbilder och ritning att döma är byggnaden av sådan ålder att det är stor sannorlikhet att källargolvet är gjutet löst mellan väggarna, det går troligen bra att slå sönder plattan, gräva ur, och gjuta ett nytt golv, en någorlunda erfaren bygging kan säkert hitta uppgifter i gamla handlingar som kan besvara frågan, kolla på byggnadsnämnden.
 
H hempularen skrev:
En byggnadsingenjör borde kunna bedöma det där.
Tack för din svar... kontaktar en byggnadsingenjör för att ta rätt beslut!
 
P ProLeif skrev:
Av fasadbilder och ritning att döma är byggnaden av sådan ålder att det är stor sannorlikhet att källargolvet är gjutet löst mellan väggarna, det går troligen bra att slå sönder plattan, gräva ur, och gjuta ett nytt golv, en någorlunda erfaren bygging kan säkert hitta uppgifter i gamla handlingar som kan besvara frågan, kolla på byggnadsnämnden.
Tack för info!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.