22 992 läst · 20 svar
23k läst
20 svar
Hur var det med cementåtgången nu igen...
Sida 1 av 2
8x0,3x0,1= 0,24m3 att fylla. 1st 25kg säck ger 0,013m3. 0,24/0,013=18,5 säckar. Köp 20 säckar för säkerhets skull.
Fast nu tror jag att du har svarat med hur många säckar BETONG som går åt?Gallimatias skrev:
Det går inte åt lika mkt cement!
Skulle gissa på att det räcker med 4 säckar cement för att blanda till den betongmängden.
Jo det var ju det som var frågan. Jag skall blanda betongen själv i trumma.anaitis skrev:
4 Säckar, räcker verkligen det?
Blandningsrecept brukar finnas på cementsäckarna.
Läs där.
Du ska blanda och gjuta ca 0,24 kubikmeter, dvs 240 liter.
Räkna efter på byggvaruhuset så du får rätt antal säckar.
De 4 säckar jag angav är en gissning, direkt ur minnet.
Läs där.
Du ska blanda och gjuta ca 0,24 kubikmeter, dvs 240 liter.
Räkna efter på byggvaruhuset så du får rätt antal säckar.
De 4 säckar jag angav är en gissning, direkt ur minnet.
Jag hittade "mitt" recept i ett gammalt inlägg:
Läste på lite i en betongbok som är lika gammal som jag själv ungefär, där stod det att man tar 90 liter sten, 85 liter grus till 25kg cement. Själv anpassade jag receptet lite så det passade storleken på min rulle (15 liter). Det för enkelhetens skull 1 rulle cement, 2 rullar 0-8 grus och 2 rullar 8-16. Till detta gick det åt cirka 7-8 liter vatten. 15 liter cement är ungefär en halv 25kg säck. Detta var också rätt lagom att blanda i min lilla Jula-tombola. Detta blir då en kvalitutta som passar stödmurar, plintar och annat elände man tvingas gjuta på tomten.
Läste på lite i en betongbok som är lika gammal som jag själv ungefär, där stod det att man tar 90 liter sten, 85 liter grus till 25kg cement. Själv anpassade jag receptet lite så det passade storleken på min rulle (15 liter). Det för enkelhetens skull 1 rulle cement, 2 rullar 0-8 grus och 2 rullar 8-16. Till detta gick det åt cirka 7-8 liter vatten. 15 liter cement är ungefär en halv 25kg säck. Detta var också rätt lagom att blanda i min lilla Jula-tombola. Detta blir då en kvalitutta som passar stödmurar, plintar och annat elände man tvingas gjuta på tomten.
"Läste på lite i en betongbok som är lika gammal som jag själv ungefär, där stod det att man tar 90 liter sten, 85 liter grus till 25kg cement."
Jag törs inte säga att det blir för svag betong och jag vet heller inte när du var född, men förr snålades det med cementen medan grus och sten var billigt eller t.o.m. gratis för den som kunde göra en husbehovstäkt. Jag vill också ställa en kontrollfråga, stod det 25 kg eller stod det en säck? Säckarna var större förr 50 eller 60 kg tror jag (ännu kring 1986 fanns sådana säckar även om de inte var så vanliga).
Jag törs inte säga att det blir för svag betong och jag vet heller inte när du var född, men förr snålades det med cementen medan grus och sten var billigt eller t.o.m. gratis för den som kunde göra en husbehovstäkt. Jag vill också ställa en kontrollfråga, stod det 25 kg eller stod det en säck? Säckarna var större förr 50 eller 60 kg tror jag (ännu kring 1986 fanns sådana säckar även om de inte var så vanliga).
Benägen att hålla med. Till en 25kg säck cement blandar man 50 liter 0-8 och 50liter 8-16 (eller motsvarande). Ger hållf runt 20MPa, dvs ganska låg kvalitet. Vill man upp på 30 MPa så går man ner till 40+40 liter (fördel 0-8). Inte mer än 15 liter vatten (vilket blir jäkligt styv betong). Jag har en flaska flyt, har man det så kan man slå i en halv kapsyl eller nåt.F FGLIN skrev:"Läste på lite i en betongbok som är lika gammal som jag själv ungefär, där stod det att man tar 90 liter sten, 85 liter grus till 25kg cement."
Kg.F FGLIN skrev:"Läste på lite i en betongbok som är lika gammal som jag själv ungefär, där stod det att man tar 90 liter sten, 85 liter grus till 25kg cement."
hur det ursprungliga, bokens, recept fungerar vet jag inte. mitt recept har jag använt i 20 år och den resulterande betongen är ett rent helvete att bila bort, så den verkar fungera som det är tänkt.
Redigerat:
Till plintar och dylikt duger den säkert utmärkt. Hållfastheten borde hamna runt 15 MPa eller liknande vid hemmablandning.MathiasS skrev:
Jag hade dock inte rekommenderat TS att gjuta en tunn sula med det receptet då den kommer få ta en del drag när marken rör sig. Bättre att köpa 20 säckar grovbetong till den. Finns även med högre hållfasthet på vissa ställen.