F
useless useless skrev:
TS gjöt förhoppningsvis sin sula för 9 år sedan, så vi kanske kan få en rapport nästa år när den fyller 10?
man vet aldrig, vissa får inte tummen ur. Det kanske är i år det händer? :thinking::rofl:

• Haha
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Till plintar och dylikt duger den säkert utmärkt. Hållfastheten borde hamna runt 15 MPa eller liknande vid hemmablandning.

Jag hade dock inte rekommenderat TS att gjuta en tunn sula med det receptet då den kommer få ta en del drag när marken rör sig. Bättre att köpa 20 säckar grovbetong till den. Finns även med högre hållfasthet på vissa ställen.
Tråden är nästan 10 år gammal och inlägget jag klippt in är ännu äldre än så. För att friska upp minnet lite så letade jag lite i bokhyllan. Hittade inte den äldre boken men väl en lite nyare som är utgiven kring 2000.

Här anges följande blandningsförhållanden:

Cement Sand Kross
C15 1 2,5 2
C25 1 2 1,5
C35 1 1,5 1

Den blandning jag refererade till ligger alltså någonstans mellan C15 och C25, antagligen lite närmare C25 än C15 eftersom det är mindre del fint material där limmet/cementen går åt.

Hur man vill använda den har jag ingen som helst synpunkt på. Redan då angav jag tydligt vad *jag* använder den till.

EDIT: Och om någon vill gjuta en grundsula som TS pratar om (jag gissar att det var för en stödmur eller liknande) så är mitt stalltips att gräva ut några centimeter till och gjuta 15-20cm och peta i armering på ett par nivåer.. 10cm blir klent oavsett kvalitet på egenblandad betong.

• Gilla
falkn
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Tråden är nästan 10 år gammal och inlägget jag klippt in är ännu äldre än så. För att friska upp minnet lite så letade jag lite i bokhyllan. Hittade inte den äldre boken men väl en lite nyare som är utgiven kring 2000.

Här anges följande blandningsförhållanden:

Cement Sand Kross
C15 1 2,5 2
C25 1 2 1,5
C35 1 1,5 1

Den blandning jag refererade till ligger alltså någonstans mellan C15 och C25, antagligen lite närmare C25 än C15 eftersom det är mindre del fint material där limmet/cementen går åt.

Hur man vill använda den har jag ingen som helst synpunkt på. Redan då angav jag tydligt vad *jag* använder den till.

EDIT: Och om någon vill gjuta en grundsula som TS pratar om (jag gissar att det var för en stödmur eller liknande) så är mitt stalltips att gräva ut några centimeter till och gjuta 15-20cm och peta i armering på ett par nivåer.. 10cm blir klent oavsett kvalitet på egenblandad betong.
Jag noterade inte att det var en trådlyft av rang när jag svarade, det är ett jävla skit det där med 10 åriga trådlyft. Ser inget fel i charmiga trådlyft om det är så att det görs i frågande syfte, det visar bara på att frågeställaren har praktiserat sökfunktionen. Men man undrar ju vad det är som triggar nån som i detta fallet att svara på en fråga som efter 10 års värdig död är lika aktuell som använt skithuspapper.... Hör mig, se mig???

Jag vet inte, @FGLIN har lyft flera gamla trådar. Oavsett vilket ska man inte komplicera detta med betong för icke bärande konstruktioner för mycket.

Trådar ligger kvar därför att de är intressanta för andra än TS. Jag ser inget fel i att efterfråga eller tillföra information eller synpunkter och på detta sätt fortsätta diskussionen även om den kanske inte längre är intressant för TS. Det kan ofta vara bättre att forsätta på ett ämne än att påbörja ett nytt om ungefär samma sak.

• Gilla
Albireo och 3 till
  • Laddar…
F
F FGLIN skrev:
Trådar ligger kvar därför att de är intressanta för andra än TS. Jag ser inget fel i att efterfråga eller tillföra information eller synpunkter och på detta sätt fortsätta diskussionen även om den kanske inte längre är intressant för TS. Det kan ofta vara bättre att forsätta på ett ämne än att påbörja ett nytt om ungefär samma sak.

Ja, dat hade ju sett väldigt konstigt ut att starta en ny tråd och inlett den med ett svar och inte en fråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.