3 772 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Bygga tradirionell husgrund av stora stenblock?
Hej!
På en skogsfastighet jag spekulerat på finns mycket gnejs. Funderar på att om man går vidare och vill bygga ett hus här, är det en rimlig idé att själva hugga ut gnejsblock och använda till husgrund?
Jag gillar ju också utseendet. Hatar leca och alla fula snabbtrix med passion. Men även om man nu gillar att göra det svårt för sig finns det en gräns för vad som är rimligt. Någon som vet hur mycket jobb det är ungefär att klyva/hugga ut stenblock själv? Får man ens göra sånt, eller kommer någon gubbkärring på kommunen och bråkar?
På en skogsfastighet jag spekulerat på finns mycket gnejs. Funderar på att om man går vidare och vill bygga ett hus här, är det en rimlig idé att själva hugga ut gnejsblock och använda till husgrund?
Jag gillar ju också utseendet. Hatar leca och alla fula snabbtrix med passion. Men även om man nu gillar att göra det svårt för sig finns det en gräns för vad som är rimligt. Någon som vet hur mycket jobb det är ungefär att klyva/hugga ut stenblock själv? Får man ens göra sånt, eller kommer någon gubbkärring på kommunen och bråkar?
Beror på vilka maskiner du tänkt använda, skulle jag säga. Om du tänker hammarborr, stenkilar och slägga så är det nog rätt jobbigt - men finns det större sågar att hyra för ändamålet är det nog inte så överjävligt så det går på vilja och motivation. Men då får du kanske spräcka berget med snigeldynamit först så du får loss block att såga till.
Ska du själv bryta block ur berget och slå dem till väggblock så kan man nog sammanfatta det till mycket jobb (=underdrift). Det i sig har aldrig varit hinder för en sann entusiast. Lycka till, och se till att posta bilderna här bara!J Stormfrog skrev:Hej!
krypgrund är tillåtet bara huset är bra isolerat, annars kan du bygga som fritidshus. Då slipper du än så länge värmekrav bla.J Stormfrog skrev:Hej!
med kilar går det ganska fort att klyva. Finns många videos på youtube.
Det tråkiga är att borra, det är det som tar längst tid. så viktigt att ha nåt rejält.
jag använder julas största borrhammare och 18mm kilar. Tar kanske en halvtimme att klyva en Sten som är 40*40. Är inte svårt att lära sig, men borrandet är tråkigt. Det bästa är ju om du kan använda dom som dom är. Och bara dela på sånt som helt saknar en bra sida.
Klicka här för att svara