Jag har bytt avloppsstammarna under källargolvet i min kåk från -59 och behöver gjuta igen dom uppbilade rörgravarna för att sedan göra golvavjämning. Det föreligger mao inga direkta hållfasthetskrav på gjutningen.
Jag har en hög med stenmjöl ifrån tidigare stenläggning och tänkte slå två flugor i en smäll och bli av med den genom att använda den i betongen.
Jag vet att det finns en del forskning på området (användning av krossprodukter i betong istället för grus/sand) men det är svårt att hitta några recept på nätet. Det som står är att man behöver mer cement än vanligt men inget om proportioner. Funderar på en blandning 1 på 5. Vad tror ni om det?
-h
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en hög med stenmjöl ifrån tidigare stenläggning och tänkte slå två flugor i en smäll och bli av med den genom att använda den i betongen.
Jag vet att det finns en del forskning på området (användning av krossprodukter i betong istället för grus/sand) men det är svårt att hitta några recept på nätet. Det som står är att man behöver mer cement än vanligt men inget om proportioner. Funderar på en blandning 1 på 5. Vad tror ni om det?
-h
Vad är det för kornstorlek på ditt stenmjöl?
jag har fuskat lite med 0-18 och då blir det hyffsat med runt 30 liter 0-18 på en halv säck cement.
jag kan tänka mig detsamma ungefär med 0-8 men det är en gissning
jag har fuskat lite med 0-18 och då blir det hyffsat med runt 30 liter 0-18 på en halv säck cement.
jag kan tänka mig detsamma ungefär med 0-8 men det är en gissning
Stenmjöl har en annan siktkurva är gjutgrus 0-8 med en avsevärt större del fint material. Man bör därför använda mycket mer cement än man annars skulle göra, precis som du säger. Jag skulle lägga på 30-50% cement på det vanliga receptet, men det är inget jag testat. Har du inget makadam 8-16 att fylla ut med?
Beror inte cementåtgången till stor del på hur mycket hålrum det är mellan sand/grus/sten-partiklarna. Denna volym blir stor om partikelstorleken inte varierar så mycket och dessutom på partikelformen som dels kan göra det svårt att packa det tätt, men framför allt kan göra det svårt för partiklarna att röra sig och nå fram till ett packat läge. Det är därför olämpligt med en snäv sortering utan det ska vara osorterat (fast utan alltför grov sten) eller en kontrollerad bland av olika sorterade och osorterade fraktionen. Att bara ha en grov fraktion och föröka fylla mellanrummen med cement blir nog inte bara dyrt utan också dåligt. En välsorterad sand med ungefär samma andel mellanrum blir nog inte bra det heller men troligen bättre. Kross kan pga av högre friktion mellan kornen och kanske lägre andel riktigt fina korn antas kräva mer cement. Betongen kan antas binda bättre till kantiga stenar men sprickor från krossningen kan försvaga själva stenarna medan stenar med sådan sprickor till stor del redan gått sönder i mindre bitar när naturgrus vattentransporterats. Mjuka och flakiga mineral som glimmer har också nötts bort och separerats från naturgruset. I självavjämnande betong tillsätter man fint kalkstensmjöl för att fylla ut hålrummen i ballasten och minska den inre friktionen så att den ska flyta ut lättare. Jag tror att man börjat göra det för andra ändamål också. Detta dels för att det blir billigare än att bara använda cement (i varje fall för betongfabriker) men jag tror också man får bättre hållfasthet för att det fyller på ett annat och bättre sätt och att kalkstenen även om den är mjuk har bättre mekaniska egenskaper än cementmineralen.
Kross 0-8, 0-32 etc ska väl egentligen vara osorterat och tillverkas genom att ha en kross med största stenstorlek inställd på 8 resp 32, eller genom att grövre kross vid framtagning av makadam siktas med 8 eller 32mm sikt? Jag tycker dock att det verkar som att "osorterad" kross innehåller mycket mer stendamm än vad som är bra för många ändamål (men kanske bra för betong), mer än vad enbart krossning ger och misstänker att det blir ett överskott av stenmjöl (från makadamtillverkningen) som de trycker ut på marknaden genom att blanda in det i krossprodukterna. Är det någon som vet hur det är med den saken? Förutom att krossen genom stenmjölet blir kapillärsugande, dräneringshindrande, får sämre bärighet och blir dammigare kan man misstänka att inblandningen och därmer egenskaperna för krossen kommer att variera från gång till annan.
Kross 0-8, 0-32 etc ska väl egentligen vara osorterat och tillverkas genom att ha en kross med största stenstorlek inställd på 8 resp 32, eller genom att grövre kross vid framtagning av makadam siktas med 8 eller 32mm sikt? Jag tycker dock att det verkar som att "osorterad" kross innehåller mycket mer stendamm än vad som är bra för många ändamål (men kanske bra för betong), mer än vad enbart krossning ger och misstänker att det blir ett överskott av stenmjöl (från makadamtillverkningen) som de trycker ut på marknaden genom att blanda in det i krossprodukterna. Är det någon som vet hur det är med den saken? Förutom att krossen genom stenmjölet blir kapillärsugande, dräneringshindrande, får sämre bärighet och blir dammigare kan man misstänka att inblandningen och därmer egenskaperna för krossen kommer att variera från gång till annan.
Klicka här för att svara