Jag har ett litet dilemma. Eller litet och litet.
Jag har nu schaktat ur en slänt där jag tänkte bygga mitt Attefallshus. I botten är det berggrund som slutar i en svacka på egen tomt precis där huset ska stå.. Ingen avrinning därifrån naturligt.
Större delen av all dagvattenavrinning mynnar ner i svackan. Detta har inte märkts alls tidigare då det varit träd, rötter mm som hållit marken fast trots dålig jordmån, plus att vi egentligen aldrig varit på den delen av tomten. berget lutar åt två håll på tomten, större delen dit där svackan är.

Nu måste jag lösa dagvattenhantering och dränering av marken där suterrängvåningen för Attefallaren ska stå. VI har har skafttomt så vi har grannar runt omkring oss utan möjlighet att dränera ut vattnet till ett dike eller liknande. Det finns ingen kommunal dagvattenhantering. VI får inte ansluta till avloppet. Det finns inte mycket jordmån, alla utrymmen på tomten är utsprängda ur graniten. Tomten är uppfylld med sprängsten. Vi har en 40 meter lång uppfart till huset.

Min tanke var att försöka använda rörgraven för att dränera ut dagvatten och dränerat vatten. Den är nedsprängd 2 meter i berget och löper under uppfarten med bra lutning.
Jag skulle då få pumpa dränerat vatten ca 2,5 till 3 meter uppåt först, sedan med självfall transportera det 16 meter fram till rörgraven och där släppa ut det. Dagvattnet är egentligen bara att leda fram till rörgraven.

Är det risk att spola bort finare material i rörgraven på det sättet. Andra faror med detta?

Det andra alternativet jag funderat på är en dagvattendamm.

Om du släpper vattnet i dräneringsrör bör det inte vara någon fara att leda det till rörgraven.

• Gilla
Bart
  • Laddar…
Tack för svar. Du menar att om jag drar ut ett dräneringsrör en bit i rörgraven och låter vattnet gå ut via det så borde det inte vara ett problem?

Nej det bör fungera. Det viktiga är att vattnet antingen kan infiltrera i marken alternativt följa rörgraven till lägre nivåer.

Tack igen!
Är det någon som har tips på vad jag ska tänka på när jag ska installera brunn med sänkpump?
Backventil har jag hört att man ska ha. Är frostvakt nödvändigt om pumpen ligger djupt? Antar att det kanske behövs i slangen för att undvika frysning om denna ligger ytligt?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.