Som många andra här på forumet så håller vi på med att renovera källare (Perfekt projekt nu när det är COVID tider).

Allt som inte var bärande i källaren har rivits ut och vi har gått ned 30 cm under klack, markduk och ett avjämnande lager med makadam på plats (det gick av bara farten).

Dock slog det mig precis att det antagligen skulle vara en bra ide att undergjuta sulorna eller gjuta en stödmur då vi måste dränera om och därav min fråga: Vilket av dessa bör göras, och hur bör man göra där det ligger stora stenar under klacken?

Jag vet att det finns många trådar redan på forumet, men har hittills inte hittat några med liknande markförhållanden. En annan sak som jag vill passa på nämna är att den nya golvnivån kommer att hamna på mitten av klacken.

Alla råd och rekommendationer välkomnas

Markförhållanden: Morän rik på stora stenblock (se bilder nedan)
Renoverad källarmiljö med murade väggar och grusgolv som visar en utgrävd del och makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad källarbotten med makadam, utsatt grund och stora stenblock vid vägg.
Skapa konto
Grund av källare med makadam och stenblock under fundamentvägg efter renovering.
Skapa konto
Renoverad källargrund med bortgrävd jord, markduk och makadamlager, redo för avjämning.
Skapa konto

• Gilla
i&e JOHN
  • Laddar…
Blir en del extra fyllning under blivande betonggolv. I klacken så borrar du in armeringsjärn snett ( 45 grader ) med C/C 50 cm och bockas till att komma in i det nya golvet. Det nya ska det säkert läggas en armeringsmatta i, och då ska dessa järn gå in ca 0,5 meter och najas i mattan..

Tack för ditt svar.
Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig när det kommer till planerad golvkonstruktion.

Vår tanke är följande:
100mm självkomp betong
Vattenburengolvvärme
Armeringsnät 6150
200 cellplast S100
0,20 plastfolie
100 Isodränplatta 110
Avjämningslager 8-16 makadam

När det gäller min fråga så är den kopplad till min oro för att det packade materialet under väggarna skulle kunna rasa in och väggarna skulle tappa sin bärighet, särskilt då jag måste dränera om hela huset efter att jag är klar med detta.

Jag har nu plöjt alla trådar jag kan hitta på forumet och en ytterligare fråga som dykerupp är följande:

Skulle man inte kunna kombinera allt i ett genom att gräva in ca 10-15 cm under klack, fäst armering i sulan, lämna en luftspalt på 10 cm mellan isolering och vägg, för att sedan gjuta en homogen konstruktion?

Ser fram emot era svar.

Gräv aldrig in under en sula, det blir då ett hål som du inte kan fylla tajt. vill du vara sär så kan du borra in järn i sulan samt slå ner järn i grunden för att hålla muren på plats. Oavsett det så måste sula/mur förankras i det ny golvet med järn som låser ihop det, lämpligt med snedställda ( 45 grader ) järn ut från klack/sula. Då binds all till en homogen del. I åtanke på dränering utsida så måste muren ankras upp då en grävning sker på båda sidor om den.

J jonaserik skrev:
Gräv aldrig in under en sula...
Word!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.