Hej!
Ska nu börja mitt andra större projekt hemma källaren, i garaget/pannrummet där jag ska (mer eller mindre i ordning)
Laga tidiga fuktskador i vägg samt laga sprickbildningar
Putsa vägg måla om med silikatfärg på vägg mot fasad
Byta två gamla fönster till nya 3glas samt klä in dessa
Måla om elementet
Bila golv och byta avloppsrör i pannrum samt garage från gj till plast
Förbereda ny brunn i pannrum, garage samt tilltänkt bastu
Förminska garaget med 1,5m x 2m (för bastu) detta öppnar även upp hallen
Nytt innertak i gips med nya armaturer
Måla garage golv i ny färg
I detta skall det dras om vatten samt el till bastu och flytta det vatten som finns idag till andra sidan garaget (som jag förbereder och låter en elektriker avsluta) samma gäller för avlopp m.m.
Tanken är att föra en liten dagbok på detta och få lite smarta tips av er otroligt kunniga där ute!
Ska nu börja mitt andra större projekt hemma källaren, i garaget/pannrummet där jag ska (mer eller mindre i ordning)
Laga tidiga fuktskador i vägg samt laga sprickbildningar
Putsa vägg måla om med silikatfärg på vägg mot fasad
Byta två gamla fönster till nya 3glas samt klä in dessa
Måla om elementet
Bila golv och byta avloppsrör i pannrum samt garage från gj till plast
Förbereda ny brunn i pannrum, garage samt tilltänkt bastu
Förminska garaget med 1,5m x 2m (för bastu) detta öppnar även upp hallen
Nytt innertak i gips med nya armaturer
Måla garage golv i ny färg
I detta skall det dras om vatten samt el till bastu och flytta det vatten som finns idag till andra sidan garaget (som jag förbereder och låter en elektriker avsluta) samma gäller för avlopp m.m.
Tanken är att föra en liten dagbok på detta och få lite smarta tips av er otroligt kunniga där ute!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur djupt behöver jag öppna upp för att slippa framtida sprickor på samma plats, tänkte 2cm djupt 2cm brett på varsin sida Reparations betong på detta alt putsbruk base 224 i kombination med betonglagningsmassa fin.Dessa sprickor går igenom fasaden och beror troligtvis på sättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så nu har man fixat sprickorna i grunden samt tagit bort elementet (som säkert väger 80kg..) Nu skall denna leca block in i detta hål samt en annan spricka som skall lagas som låg bakom elementet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ska in, och det gjorde den. Sparade en 1cm på utsidan för nästa projekt. (Sockel, takfot m.m)
Låter det torka på insidan sen skall puts på samt på denna yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter det torka på insidan sen skall puts på samt på denna yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så nu är skräpet borta, tomt garage! Nu har jag hackat up sprickorna på två väggar samt grov spacklat och ska nu förbereda medium spackel för att sedan försöka finspackla detta så jämt som möjligt.. kommer inte ta bort bef puts eller färg som sitter kvar då den sitter helt enkelt. Får måla med vanlig färg istället för silikat då denna inte kan målas över bef färg. Dagens färg ska tydligen "andas" ganska bra och då huset nyligen dränerats och isolerades så bör detta funka alldeles utmärkt. Anser jag..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej elen.. hittade detta orm bo som ligger i ena väggen som går till långsidan av blivande bastu..
Enl proppskåpet så är detta belysning garage samt i badrum/golvärme och till ett eluttag.
Finns en annan el kabel som går till vattenpumpen utanför (brunnen) som har en egen propp. Tänkte använda detta till garaget, för belysning samt något eluttag och ta bort det andra från badrummet, bör funka med tanke på 12A ?
Vattenpumpen är väl inte igång förrän den pumpar och då måste väl div maskiner vara på samtidigt i garaget för att ev en propp ska gå?
Observera detta är enbart för förberedelser som en elektriker får koppla sen.
Enl proppskåpet så är detta belysning garage samt i badrum/golvärme och till ett eluttag.
Finns en annan el kabel som går till vattenpumpen utanför (brunnen) som har en egen propp. Tänkte använda detta till garaget, för belysning samt något eluttag och ta bort det andra från badrummet, bör funka med tanke på 12A ?
Vattenpumpen är väl inte igång förrän den pumpar och då måste väl div maskiner vara på samtidigt i garaget för att ev en propp ska gå?
Observera detta är enbart för förberedelser som en elektriker får koppla sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så nu har man införskaffat en borrhammare (tack Johan!) och kunde inte låta bli att testborra lite
Tog en stund att hitta röret, i ritningarna såg det ut som om den skulle komma ut längre upp men det gjorde den inte..
Ser att den ligger under en massa armeringsjärn? Måste väl vara ok att kapa av dessa för dem troligtvis var för golvet skull från början.
Kan man,
Borra
kapa upp
öppna
byta rör till plast
fylla med makadam
Och sen betong?
Eller måste man ha armeringsjärn igen över nya rören?
Får se hur det ser ut längre fram men risk finns att det ser ut så överallt..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog en stund att hitta röret, i ritningarna såg det ut som om den skulle komma ut längre upp men det gjorde den inte..
Ser att den ligger under en massa armeringsjärn? Måste väl vara ok att kapa av dessa för dem troligtvis var för golvet skull från början.
Kan man,
Borra
kapa upp
öppna
byta rör till plast
fylla med makadam
Och sen betong?
Eller måste man ha armeringsjärn igen över nya rören?
Får se hur det ser ut längre fram men risk finns att det ser ut så överallt..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aj!! Nu råkade jag bila upp två rör.. vet inte vad detta är står ingenting i ritningarna.. luktar lite spolarvätska typ med diskmedel och är oljit i färgen.. kanske smörmedel? Någon som vet?? Verkar inte läcka ut nått iaf.. tacksam för svar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis det kommer från där tanken tidigare stod till där pannan stod(nu berg värme) då behöver jag inte vara så försiktig då den går precis över bef gj rör
Tack för snabbt svar grabbar!
Tack för snabbt svar grabbar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
I got good news, and bad news... the good news, jag har hittat röret till pannrum (och framtida bastu) the bad news röret Från brunn i garaget förgrenar sig i förrådet andra sidan väggen.
Hur gör man, man bilar väl inte hål genom vägg golv för att komma åt denna?
Tänkte enklast att man skarvar på ett nytt rör från väggen så skarvar man även på i förrådet sen när man är där och fixar en dag.. eller hur gör man?
Sen undrar jag ska det vara så sjukt mycket sten i golv samt armeringsjärn?! Bilar upp små kockor åt gången för att sedan böka med armeringsjärnen som man tydligen haft överflöd av en gång i tiden tar en hel***** tid.. tummen upp för vinkel slip som kapar av dessa relativt enkelt!
Hur gör man, man bilar väl inte hål genom vägg golv för att komma åt denna?
Tänkte enklast att man skarvar på ett nytt rör från väggen så skarvar man även på i förrådet sen när man är där och fixar en dag.. eller hur gör man?
Sen undrar jag ska det vara så sjukt mycket sten i golv samt armeringsjärn?! Bilar upp små kockor åt gången för att sedan böka med armeringsjärnen som man tydligen haft överflöd av en gång i tiden tar en hel***** tid.. tummen upp för vinkel slip som kapar av dessa relativt enkelt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
