P
Hej!

Ska nu börja mitt andra större projekt hemma källaren, i garaget/pannrummet där jag ska (mer eller mindre i ordning)

Laga tidiga fuktskador i vägg samt laga sprickbildningar
Putsa vägg måla om med silikatfärg på vägg mot fasad
Byta två gamla fönster till nya 3glas samt klä in dessa
Måla om elementet
Bila golv och byta avloppsrör i pannrum samt garage från gj till plast
Förbereda ny brunn i pannrum, garage samt tilltänkt bastu
Förminska garaget med 1,5m x 2m (för bastu) detta öppnar även upp hallen
Nytt innertak i gips med nya armaturer
Måla garage golv i ny färg

I detta skall det dras om vatten samt el till bastu och flytta det vatten som finns idag till andra sidan garaget (som jag förbereder och låter en elektriker avsluta) samma gäller för avlopp m.m.

Tanken är att föra en liten dagbok på detta och få lite smarta tips av er otroligt kunniga där ute!
Ritning över källarplan med anteckningar och penna som pekar, planer för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Nu har man börjat röjja lite samt sorterat allt i ordning så jag enkelt kan slänga allt på lördag på tippen!
Oorganiserad garageinteriör med diverse föremål och byggmaterial utspridda på golvet samt barnvagn.
Skapa konto

P
Hur djupt behöver jag öppna upp för att slippa framtida sprickor på samma plats, tänkte 2cm djupt 2cm brett på varsin sida Reparations betong på detta alt putsbruk base 224 i kombination med betonglagningsmassa fin.Dessa sprickor går igenom fasaden och beror troligtvis på sättningar.
Vertikal spricka i fasad med delvis borttaget ytskikt som exponerar underliggande lager.
Skapa konto

P
Så nu har man fixat sprickorna i grunden samt tagit bort elementet (som säkert väger 80kg..) Nu skall denna leca block in i detta hål samt en annan spricka som skall lagas som låg bakom elementet.
En grundmur med spacklade sprickor, där ett element nyligen blivit borttaget, redo för reparation.
Skapa konto

Renoveringsarbete med borttaget element och förberett utrymme för leca block vid reparerad grund.
Skapa konto

Lecablock står på ett golv med verktyg och byggmaterial, förberett för reparation.
Skapa konto

Reparerad grundvägg där ett värmeelement avlägsnats, med synligt hål och ett ventilationsgaller.
Skapa konto

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
P
Den ska in, och det gjorde den. Sparade en 1cm på utsidan för nästa projekt. (Sockel, takfot m.m)
Fräsch våt puts applicerad på yttre hörn av byggelement med stegstege i bakgrunden.
Skapa konto

Betongarbete med en sparad centimeter på kanten för nästa byggprojekt; putsad yta behöver torka.
Skapa konto

Nytilllagd betong i väggutrymme för att spara plats för framtida renoveringar.
Skapa konto

Låter det torka på insidan sen skall puts på samt på denna yta.

En spricka i en tegelvägg under renovering med delvis avlägsnad puts och ett fönster ovanför.
Skapa konto

P
Så nu är skräpet borta, tomt garage! Nu har jag hackat up sprickorna på två väggar samt grov spacklat och ska nu förbereda medium spackel för att sedan försöka finspackla detta så jämt som möjligt.. kommer inte ta bort bef puts eller färg som sitter kvar då den sitter helt enkelt. Får måla med vanlig färg istället för silikat då denna inte kan målas över bef färg. Dagens färg ska tydligen "andas" ganska bra och då huset nyligen dränerats och isolerades så bör detta funka alldeles utmärkt. Anser jag..
Full container för byggavfall med träbitar, metall och verktyg, parkerad vid en snötäckt väg.
Skapa konto

Tomt garage med spacklade väggar och renoveringsmaterial på golvet.
Skapa konto

Tomt garage med spacklade och hackade väggar redo för vidare renovering.
Skapa konto

P
Okej elen.. hittade detta orm bo som ligger i ena väggen som går till långsidan av blivande bastu..

Enl proppskåpet så är detta belysning garage samt i badrum/golvärme och till ett eluttag.

Finns en annan el kabel som går till vattenpumpen utanför (brunnen) som har en egen propp. Tänkte använda detta till garaget, för belysning samt något eluttag och ta bort det andra från badrummet, bör funka med tanke på 12A ?

Vattenpumpen är väl inte igång förrän den pumpar och då måste väl div maskiner vara på samtidigt i garaget för att ev en propp ska gå?

Observera detta är enbart för förberedelser som en elektriker får koppla sen.

Elkablar och skarvdon i en öppen väggdosa som ska användas för belysning i ett garage.
Skapa konto

P
Så nu har man införskaffat en borrhammare (tack Johan!) och kunde inte låta bli att testborra lite :)
Ny borrhammare i förpackning på ett betonggolv, redo för användning i byggprojekt.
Skapa konto

Tog en stund att hitta röret, i ritningarna såg det ut som om den skulle komma ut längre upp men det gjorde den inte..

Ser att den ligger under en massa armeringsjärn? Måste väl vara ok att kapa av dessa för dem troligtvis var för golvet skull från början.

Kan man,
Borra
kapa upp
öppna
byta rör till plast
fylla med makadam
Och sen betong?

Eller måste man ha armeringsjärn igen över nya rören?

Får se hur det ser ut längre fram men risk finns att det ser ut så överallt..

Borrning i betonggolv som avslöjar armeringsjärn och rörledning under ytan.
Skapa konto

P
Aj!! Nu råkade jag bila upp två rör.. vet inte vad detta är står ingenting i ritningarna.. luktar lite spolarvätska typ med diskmedel och är oljit i färgen.. kanske smörmedel? Någon som vet?? Verkar inte läcka ut nått iaf.. tacksam för svar Två skadade rör i marken med smutsigt innehåll som påminner om blandning av spolarvätska och diskmedel.
Skapa konto

• Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
P
Skulle mer säga att det luktar som bensin....

KalleKe
Rör till gammal oljepanna?

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
P
Ja troligtvis då pannan låg åt det hållet.. skönt :) kör på!!

flippan83 skrev:
Skulle mer säga att det luktar som bensin....
Har det stått en oljepanna tidigare så är det nog matningen från tanken. Vi hade samma typ av rör i vårt källarlokal från tank till panna.

P
Ja precis det kommer från där tanken tidigare stod till där pannan stod(nu berg värme) då behöver jag inte vara så försiktig då den går precis över bef gj rör

Tack för snabbt svar grabbar! Gammal rostig röranslutning med jord och grus runt signerar ett tidigare värmesystems plats.
Skapa konto

Redigerat av moderator:
P
I got good news, and bad news... the good news, jag har hittat röret till pannrum (och framtida bastu) the bad news röret Från brunn i garaget förgrenar sig i förrådet andra sidan väggen.

Hur gör man, man bilar väl inte hål genom vägg golv för att komma åt denna?
Tänkte enklast att man skarvar på ett nytt rör från väggen så skarvar man även på i förrådet sen när man är där och fixar en dag.. eller hur gör man?

Sen undrar jag ska det vara så sjukt mycket sten i golv samt armeringsjärn?! Bilar upp små kockor åt gången för att sedan böka med armeringsjärnen som man tydligen haft överflöd av en gång i tiden tar en hel***** tid.. tummen upp för vinkel slip som kapar av dessa relativt enkelt!

Bild på golvet där ett rör och flera armeringsjärn är exponerade i betong, med synligt damm och byggavfall.
Skapa konto

Rörgenomföring i vägg, avkapade armeringsjärn och uppbruten betonggolv med mycket sten och brunn.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.