11 813 läst ·
28 svar
12k läst
28 svar
Varför behövs kantelement?
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Precis.Lattjo-Snickaren skrev:
Bifogar en mindre skalenlig skiss på hur det är uppbyggt. Jag tror att kantelementen är S200
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Ok superbra. Tack för det.Heij83 skrev:
Om du skulle försökt bygga själva kantelementet själv, dvs en klassisk gjutform av virke eller formskiva, hur hade du då tillgodosett att det fanns en vertikal cellplastskiva i voten? Dvs, utan att den syns utifrån givetvis. Kunde den fixeras med armeringsjärn eller ståltråd eller liknande?
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Aha, smart tänkt. Du menar alltså cellplastspik som sticker ut från cellplasten inåt mot voten?Heij83 skrev:
Och vad kunde passa som "skydd"? Menar du typ att man putsar på något bruk på cellplasten efter att gjutningen är klar? Går det? Blir det bra?
Nja, jag överväger alla alternativ eftersom jag jobbar med tight budget, så alla besparingar som går att göra vill jag gärna göra, samtidigt som man inte vill vara dumsnål.
Projektet i sig är en tillbyggnad och litet till ytan, så kostnaden för 400mm kantelement skulle uppgå till ca 3500 kr. Mitt arbete att förbereda egen gjutform anser jag som "gratis", men det ska givetvis till material för att bygga den. Kanske ändå inte värt det, eller vad säger du? Är jag dumsnål här?
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Jag antar en relevant fråga i sammanhanget är: behövs verkligen stående cellplast inne i voten? Hur mycket kallras blir det egentligen om man inte har det?
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jag skulle säga dumsnål.Lattjo-Snickaren skrev:
Aha, smart tänkt. Du menar alltså cellplastspik som sticker ut från cellplasten inåt mot voten?
Och vad kunde passa som "skydd"? Menar du typ att man putsar på något bruk på cellplasten efter att gjutningen är klar? Går det? Blir det bra?
Nja, jag överväger alla alternativ eftersom jag jobbar med tight budget, så alla besparingar som går att göra vill jag gärna göra, samtidigt som man inte vill vara dumsnål.
Projektet i sig är en tillbyggnad och litet till ytan, så kostnaden för 400mm kantelement skulle uppgå till ca 3500 kr. Mitt arbete att förbereda egen gjutform anser jag som "gratis", men det ska givetvis till material för att bygga den. Kanske ändå inte värt det, eller vad säger du? Är jag dumsnål här?
Någon nytta gör det säkerligen då den bryter köldbryggan.
Skulle säga att det fins bättre saker att spara in på.
Du kan ha en 50mm cellplastskiva stående på högkant på insidan av formen. Fäst den med grov spik eller armeringsjärn som sticks genom skivan och gjuts fast i betongen.
För att få en ”snygg” yta på cellplasten kan du putsa utsidan när du tagit bort formen. Det finns sockelskivor om du inte vill putsa, men är priset en faktor så blir nog putsen billigast.
För att få en ”snygg” yta på cellplasten kan du putsa utsidan när du tagit bort formen. Det finns sockelskivor om du inte vill putsa, men är priset en faktor så blir nog putsen billigast.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Frågan är hur mycket du sparar i slutändan.
cellplast s200 kostar lite mer.
Formen bör vara stabilare än när man har kantelement, det räcker kanske inte att bara fylla mot cellplasten, risken är då att det börjar röra sig och brister då riskerar du hela gjutningen. Så du bör ha skivor och reglar för att hålla allt på plats.
Sen efteråt ska du putsa.
Så frågan är hur mycket kan man spara på att skippa kantelementen? 1000-1500kr? Med betydligt mer jobb.
Formen bör vara stabilare än när man har kantelement, det räcker kanske inte att bara fylla mot cellplasten, risken är då att det börjar röra sig och brister då riskerar du hela gjutningen. Så du bör ha skivor och reglar för att hålla allt på plats.
Så frågan är hur mycket kan man spara på att skippa kantelementen? 1000-1500kr? Med betydligt mer jobb.
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
jag är helt klart beredd att hålla med dig om besparingen kontra arbetet. Känns dumsnålt.Heij83 skrev:
Frågan är hur mycket du sparar i slutändan.
det enda som återstår att utvärdera är huruvida den stående cellplasten gör stor skillnad eller inte. Eftersom om man skippar den så blir projektet att bygga en klassisk gjutform mycket enklare. Anledningen till att jag undrar över detta är eftersom jag gjuter på en ny del på en befintlig betongplatta och denna befintliga betongplatta är oisolerad. Med andra ord lär jag redan nu ha stor Köldbrygga igenom den plattan. Det jag inte vet är hur mycket och huruvida en extra isolering i ny kantbalk gör någon skillnad när jag ändå har denna situationen med delvis oisolerad platta i slutändan.
grejen är den att jag inte vet hur jag ska hantera den oisolerade gamla plattan I sammanhanget.
vi talar om tio kvadrat gammalt och 30 kvadrat nytt.
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
@hakfre Tanken är att ha golvvärme i liten del, endast i ca 5 m2 badrum, som kommer att ha isolerad grund under sig.
Ja det lär ha underhållsvärme men mening är att det ska kunna användas för åretruntboende så småningom, så jag bygger med det i sikte.
Så med det i åtanke, kan en fjärdedels oisolerad platta skapa problem v.g. komfort / inomhusklimat på vintern? Eller kunde det räcka med att ha ordentligt med tjocka mattor på den plats där det är oisolerad grund? Detta är ju Gotland så det blir sällan smällkallt, men det kan ju hända...
För uppvärmningen i övrigt överväger jag luft-luftvärmepump (relativt liten yta, få väggar).
Vad tror du? Skapar en delvis oisolerad platta problem?
Ja det lär ha underhållsvärme men mening är att det ska kunna användas för åretruntboende så småningom, så jag bygger med det i sikte.
Så med det i åtanke, kan en fjärdedels oisolerad platta skapa problem v.g. komfort / inomhusklimat på vintern? Eller kunde det räcka med att ha ordentligt med tjocka mattor på den plats där det är oisolerad grund? Detta är ju Gotland så det blir sällan smällkallt, men det kan ju hända...
För uppvärmningen i övrigt överväger jag luft-luftvärmepump (relativt liten yta, få väggar).
Vad tror du? Skapar en delvis oisolerad platta problem?
Det enda problemet med oisolerad platta är värmeförlusten ut, det blir dyrare att hålla varmt och golven inne blir lite kallare.
Värmeförlusten beror på skillnaden i temperatur inne och ute. På Gotland är väl års-medeltemperaturen inte så jättelåg, som exempelvis Norrbotten, så den ökade värmeförlusten sett över året om du saknar isolering blir nog inte så jättestor, men jag har inte räknat på det.
Värmeförlusten beror på skillnaden i temperatur inne och ute. På Gotland är väl års-medeltemperaturen inte så jättelåg, som exempelvis Norrbotten, så den ökade värmeförlusten sett över året om du saknar isolering blir nog inte så jättestor, men jag har inte räknat på det.
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Nej jag tänker likadant som du. Sedan om åtminstone en stor del av plattan är isolerad så kanske man kan leva med det.H hakfre skrev:Det enda problemet med oisolerad platta är värmeförlusten ut, det blir dyrare att hålla varmt och golven inne blir lite kallare.
Årsmedeltemp i Sverige är 3 grader. Norrbotten ligger kring nollan (beroende på södra eller norra) och Gotland ligger på 7!
https://www.smhi.se/data/meteorologi/temperatur/normal-arsmedeltemperatur-1.3973
Frågan är hur mycket av värmen från golvvärme i ett enskilt (och av väggar avskiljt) rum går förlorad om intilliggande rum ligger på oisolerad grund? Att det är idioti att lägga golvvärme på oisolerad platta förstår jag, men hur är det att lägga det intill oisolerad platta...?
Klicka här för att svara