Hej!

Vi ska bygga ett attefallshus på tomten, och funderar nu på grunden, och platta med plintar på eller hel platta med isolering på marken.

Vi har grävt ut ett hål och fyllt i med makadam, och plattat till ordentligt med en padda, men jag tycker det är svårt att få makadamen helt jämn och i våg.

Först hade vi tänkt gjuta 1dm djup platta betong på makadamen, och få den jämn med hjälp av snickrad form och sedan ställa plintar på den, men nu har jag börjat fundera på hel platta gjuten på frigolit och kantelement som jag har sett på diverse ställen så att jag slipper isolera golvet och kan sätta huset direkt på plattan.

Frågan är bara - varför behövs kantelementen? Kommer det inte bli svårt att sätta dem perfekt i våg eftersom makadamen är lite ojämn? Kan jag inte snickra en träform (som jag tänkte göra till plattan med plintar) och fylla på med cellplast och armering som om jag hade haft kantelement?

Ha det gott!
Staffan

Jag tänker inte gå in på frågan ang. plintar, sula eller platta. Det får du bestämma själv och det kommer troligen trilla in många här som har åsikter.

Ang. kantelementen så "behövs" de inte alls. Du kan absolut isolera själv mot en lågform. Det du ska komma ihåg är att det primära syftet är ju att få med skyddet i form av fibercementskiva.
Kantelement är inte speciellt dyra, så jag skulle verkligen råda dig att ej vara dumsnål.

• Gilla
northernlight65
  • Laddar…
Staffsan Staffsan skrev:
...nu har jag börjat fundera på hel platta gjuten på frigolit och kantelement ...
Frågan är bara - varför behövs kantelementen?
Numera finns det även kantisolering med inbyggd cellplastisolering, vilket ger bättre värmebalans.
Den gjutna betongkanten är annars en bra väg för värmen att försvinna ut.

Okej, tack för svaren!

Om jag väljer att använda L-elemrnt, hur gör jag för att de ska hamna i våg? Just nu är ju den packade makadamen lite ojämn på sina håll även om jag försökt få den jämn med padda.

Staffsan Staffsan skrev:
Okej, tack för svaren!

Om jag väljer att använda L-elemrnt, hur gör jag för att de ska hamna i våg? Just nu är ju den packade makadamen lite ojämn på sina håll även om jag försökt få den jämn med padda.
Man brukar lägga lite singel på stråken där det ska ställas kantelement.
Sedan får man räkna med att bädden får justeras allt eftersom, den kommer inte helt hundra från början.

Heij83
Använder du nivå laser för att få makadammen jämn? Annars så går du iväg och hyr en sån på måndag, inte särskilt dyrt att hyra och lätt att använda.
Vad använder du för storlek på det översta lagret? Det sista översta lagret (tror det heter flisbädd) ska vara av ganska fint material och därmed betydligt lättare att få jämt.
Vill minnas att vi hade marginal på +- 2mm

lycka till!

Okej! Problemet är att vi, eftersom vi egentligen tänkte gjuta en sula, har betong bokad till på måndag. Så padda, shingel och laser blir svårt att ordna!

Makadamen ligger ändå i helt okej nivå, men inte perfekt. Så tillbaka till min första fråga - går det att bygga en form och gjuta istället för l-element?

Isåfall tänker jag att jag gör formen 300mm hög lägger i ett lager cellplast på 200mm men lämnar 300mm in där ramen av betong (istället för l-element) ska bli, armerar och gjuter.

Att man tappar lite värme är inte hela världen, det är trots allt bara ett attefallshus, men kan det bli risk för fuktskador eller att grunden sätter sig på något vis?

Ska du ha golvvärme bör du ha 300mm isolering under plattan, alltså blir det en 400mm hög form. Om inte så bör din tanke med 300mm hög form fungera(y)

Heij83
Fins det inte en risk att cellplasten börjar flyta på betongen om man gör på det viset?
När man använder kantelement så spikar man cellplasten i kantelementen om lott och på så vis så kommer ingen betong ”ner under” cellplasten.
Nu ska jag inte vara sån men jag hade funderat på att avboka betongbilen och gjort det ”rätt” från början.

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
@Staffsan hur gick det? Valde du att bygga egen gjutform? Gick det bra att isolera osv?

Heij83 Heij83 skrev:
Fins det inte en risk att cellplasten börjar flyta på betongen om man gör på det viset?
När man använder kantelement så spikar man cellplasten i kantelementen om lott och på så vis så kommer ingen betong ”ner under” cellplasten.
Nu ska jag inte vara sån men jag hade funderat på att avboka betongbilen och gjort det ”rätt” från början.
hej. Har du tips på någon länk eller bild eller annat där detta beskrivs? Har sökt men inte kunnat hitta exakt hur det går till att tillgodose att cellplasten ligger fixerade och rätt i förhållande till varandra samt kantelementen?

Heij83
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
hej. Har du tips på någon länk eller bild eller annat där detta beskrivs? Har sökt men inte kunnat hitta exakt hur det går till att tillgodose att cellplasten ligger fixerade och rätt i förhållande till varandra samt kantelementen?
Hitta två videos som kanske kan vara till hjälp.
[URL]https://www.isover.se/platta-pa-mark[/URL]

• Gilla
Mdson
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Hitta två videos som kanske kan vara till hjälp.
[media][länk]
Tackar, ja jag har sett denna video förut. Men den är väldigt anekdotisk och visar vissa detaljer här och var, men ger ingen överblick.

En sak jag inte förstår är hur det går till att man gjuter hela grunden flytande ovanpå cellplast. Kan någon förklara detta för mig? Titta tex i ovan video: vid 10.06 ser man att han har lagt cellplasten ända ut, dvs dikt an, mot kantelementen. Jag trodde poängen med kantelementen var att de skapade en tjockare vot runtom plattan? Här ser det ut som att hela plattan kommer att få samma tjocklek, ända ut i kant?

Heij83
Det ska den inte vara.
Du ska spara ca 30cm från cellplasten till kantelementen beroende på vad din konstruktör säger.
Tror att botten på normala kantelement är 40cm.
Sätt först kantelementen, lägg där efter ett lager cellplast i mitten av kantelementen med samma höjd som botten av kantelementen (10cm).
Där efter lägger du ännu ett lager cellplast, denna gång lägger du den ut över kantelementens botten med 10 cm överlappning (då blir voten 30cm bred) lägg alla skarvar om lott, glöm ej att ”spika”.
Lägg sen ett lager till om lott och spika.
Där har du grunden för en normal villa.

• Grundkonstruktion med cellplast och armeringsnät, förberedd för gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Heij83 Heij83 skrev:
Det ska den inte vara.
Du ska spara ca 30cm från cellplasten till kantelementen beroende på vad din konstruktör säger.
Tror att botten på normala kantelement är 40cm.
Sätt först kantelementen, lägg där efter ett lager cellplast i mitten av kantelementen med samma höjd som botten av kantelementen (10cm).
Där efter lägger du ännu ett lager cellplast, denna gång lägger du den ut över kantelementens botten med 10 cm överlappning (då blir voten 30cm bred) lägg alla skarvar om lott, glöm ej att ”spika”.
Lägg sen ett lager till om lott och spika.
Där har du grunden för en normal villa.
Ok tack för tydlig beskrivning. Alltså är det ett lager av 10 cm cellplast mellan voten och det kapillärbrytande skiktet, och detta är den cellplast som kantbalken är gjord av (vilket jag antar är en styvare variant- S200)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.