Hej,
Ska gjuta garagaplatta där tanken var att använda 200 mm isolering och 100 mm betong vilket ger 400 mm L-element där 100 mm är förhöjd sockel.
Nu föreslår betonggjutaren att vi ska göra plattan 100 mm högre för att minimera risken att vatten rinner in mot garaget (garaget ligger lågt). Tyvärr är markarbetet redan utfört så det blir knöligt att fylla upp med extra fyllnadsmaterial.
Frågan är därför om man kan använda samma L-element men att man lägger 100 mm isolering under dessa istället för att använda 500 mm höga L-element? se bild nedan. Självklart ska rätt hållfasthetsklass på isoleringen användas. En nackdel som jag ser är att isoleringen blir frilagd mot marken. Finns andra problem?
Eller rekommenderas det att köpa de dyrare/högre elementen?
Ska gjuta garagaplatta där tanken var att använda 200 mm isolering och 100 mm betong vilket ger 400 mm L-element där 100 mm är förhöjd sockel.
Nu föreslår betonggjutaren att vi ska göra plattan 100 mm högre för att minimera risken att vatten rinner in mot garaget (garaget ligger lågt). Tyvärr är markarbetet redan utfört så det blir knöligt att fylla upp med extra fyllnadsmaterial.
Frågan är därför om man kan använda samma L-element men att man lägger 100 mm isolering under dessa istället för att använda 500 mm höga L-element? se bild nedan. Självklart ska rätt hållfasthetsklass på isoleringen användas. En nackdel som jag ser är att isoleringen blir frilagd mot marken. Finns andra problem?
Eller rekommenderas det att köpa de dyrare/högre elementen?
Jag skulle påstå att det är en jättebra idé, bara du kan fylla upp på utsidan på nåt vettigt sätt. Du kan ju dessutom passa på att dra ut det understa lagret lite utanför kantelementet. Varför det skulle vara en nackdel att just den isoleringen ligger mot marken kan jag inte se, det gäller väl för all den andra isoleringen också? Kantelementen har ju bara ett cementlager på "fasadsidan", inget på undersidan.
Jag skulle däremot inte kasta mig över idén att höja garaget tio centimeter, om det inte är absolut supernödvändigt.
Jag skulle däremot inte kasta mig över idén att höja garaget tio centimeter, om det inte är absolut supernödvändigt.
Tack för svaret. Bra med en följdfråga som jag också skulle vilja ha lite tankar kring. Garageinfarten sluttar mot garaget. Denna består idag av väl packad makadam. Denna yta behöver jämnas till något innan tex asfalt lägs på. Idag skiljer det ca 17-23 cm från botten på plattan till makadamytan. Detta ger viss marginal, 30 cm, till planerad överkant på plattan. Sedan ska en avfasning av plattan till på plattan från garageporten till asfalten (räcker 5 cm?). Detta ger inte många många centimetrar kvar till asfalten, om man inte ska börja karva bort packad makadam. Ytterligare en fördel att höja plattan 10 cm är att den plana parkeringsytan framför garaget kan göras något längre innan slänten måste börja.
Fattar inte vad du menar, men vatten klättrar inte uppåt, så kan du bara hålla fritt från is och snö behövs det inte mycket kant. Har du däremot väldigt stora ytor som samlar vatten som kan rinna mot garaget kan det ju bli massor som skvalpar över kanten vid skyfall.
Sen funderade jag på vad som händer om det kryper in vatten mellan kantelementet och det understa lagret, kan det frysa och skapa problem där...?
Sen funderade jag på vad som händer om det kryper in vatten mellan kantelementet och det understa lagret, kan det frysa och skapa problem där...?
100 mm extra isolering läggs under hela plattan såklart.
Enda skillnaden mellan alternativen är att i "budget" varianten kommer det inte finnas en skyddande fibercemenyta på isoleringen längst ner mot marken. Marknivån kommer att ligga högre än isoleringen .
Enda skillnaden mellan alternativen är att i "budget" varianten kommer det inte finnas en skyddande fibercemenyta på isoleringen längst ner mot marken. Marknivån kommer att ligga högre än isoleringen .
Kan tillägga att prisskillnaden att gå från Benders 400 mm L-element med 300 mm syllbalk till 500 mm L-element och 400 mm Syllbalk är ca 9000 kr.
Så det finns lite att spara om jag kan höja upp 400 mm elementen med 100 mm isolering istället. Då blir det bara ett lager extra med 100 mm isolering som tillkommer för några tusenlappar.
Så det finns lite att spara om jag kan höja upp 400 mm elementen med 100 mm isolering istället. Då blir det bara ett lager extra med 100 mm isolering som tillkommer för några tusenlappar.
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Hej. Hur gick det? Vad valde du att göra till slut? Fick du svar på din fråga om det spelar någon roll att det fattas ytterkant av betong nedersta 100 mm under mark?
Klicka här för att svara
