Håller på med garageuppfart och lägger ut sättsand inför gatstensläggning.

Uppförande av garageuppfart med sättsand utlagt för gatstensläggning, verktyg och hjulbår syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I grunden är skiktet 50mm, men på grund av inte helt plant bärlager är blir vissa sektioner uppemot 110mm om jag ska ha ett jämnt fall. Är detta ett problem? Har läst någonstans att för tjocka lager av fint material bör undvikas då det ökar risken för sättningar, och frågan är väl då hur mycket ”för tjockt” är.

Stort tack!
Erik

Jag brukar köra med 3-5cm sand som paddas en gång och dras av igen innan jag sätter.

Jo precis, idealt hade jag ju också haft det. Men tror inte jag kommer under 50mm då det emellanåt även finns små toppar i bärlagret som avdragsbrädorna måste komma över.

Så frågan i mitt fall är om 110mm sättsand riskerar att blir ett problem och om jag bör offra ett jämnt och snyggt fall för att istället hålla ner tjockleken på sanden.

• Gilla
Rolf Maurin
  • Laddar…
harry73
Ja 110 mm är för tjock och kan göra att du får problem med sättningar/nedtryckningar.
Sedan ska man inte heller göra problemet större än det är. Är belastningar inte för stora, går det bra att lägga marksten direkt på sand utan bärlager.

Jag hade ju också i bakhuvudet att det kunde förhålla sig så med tjockleken, men som kontrapunkt hittade jag nu den här tråden som avhandlar just läggning av smågatsten:

https://www.byggahus.se/forum/threads/laegga-smagatsten.117364/

Inlägg #2 hävdar att erfaren stenläggningsmästare vill ha 15cm sand att sätta i, och inlägg #6 bekräftar detta. Så nu är jag lite rådvill, vad gäller egentligen?

När du sätter i sand och fyller mellan stenarna blir du kompis med myrorna, har du tänkt på det.

J jonaserik skrev:
När du sätter i sand och fyller mellan stenarna blir du kompis med myrorna, har du tänkt på det.
Njae, det har jag inte aktivt tänkt på. Men att gatsten företrädesvis sätts i sand verkar vara en sanning. Så i så fall är ju att ha gatsten likställt med att vara kompis med myrorna då antar jag?

Det är bättre med gatsten än plattor, dom är små och finns inte mycket till plats att boa under, men kan bli att dom gräver sig ner en bit om det är tjockt med sättsand. Dom är snabba och arbetar flitigt..

Här hittade jag ett direkt svar på min specifika fråga:

För gatsten på uppfart verkar det alltså vara minst 10cm som gäller!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.