B
Bosättare: [citat] Hej intresserad om du har några mer erfarenheter att dela med dig av. Eller om någon annan på forumet kanske håller på med det här? Finns relativt lite information om det här till skillnad från till exempel liknande lösningar med hasopor eller Leca. Dock verkar perlite vara bäst i teorin, speciellt om man beaktar helhet som hantering och pris isoleringsförmåga etc. Jag håller
5 svar · 7,8k läst
pacman42
pacman42: Jag har lagt ytdränering runt mitt hus för att på det sättet minska risken för att dräneringen sätter igen längre ned på sikt. Att tänka på är dock att du först och främst måste leda ut vattnet från huset, vilket kan göras på olika sätt. I mitt fall har jag 0-28 grus som lutar ut från huset och sedan går till trädgårdsdräneringen. Sedan har jag fyllt ut med 20-28 till dess
2 svar · 1,6k läst
U
ulfalf: Hej! Har nyligen piffat upp en friggebod som tidigare varit förråd, till uppvärmt rum (hemmakontor). Huset är väl lite sådär halvslarvigt byggt av förra ägaren, men ändå välisolerat och helt användbart. Dock så står det på en plintgrund som lämnar en hel del att önska - nu idag efter bara några timmars regn så står det vatten under huset. Finns i nuläget ingen makadam under
0 svar · 2,6k läst
mexitegel
mexitegel: Se till att vattnet kan ta vägen någonstans och inte blir stående i gropen, det räcker med ett litet dike som leder undan vattnet. Ta bort lervälling och lägg på ett litet lager med makadam som stabiliserar vid behov. Sen på med markduk och makadam som tidigare. Du behöver i princip inte padda makadamen alls, det sker en naturlig kompaktering när man går på den som räcker för ett
3 svar · 1,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jo jag tror också att det är så, det finns ej konsensus över hur det ska/kan anges. Jag angav plushöjd färdigt golv, typ fg +18,40 (dvs då att nivå färdigt golv skulle ligga 18,4 meter över havsytans (medel)nivå). Referenssystemet för höjd över havet finns ju redan på plats, "min" mättekniker letade reda på en referenspunkt som var instansad i vägen och kalibrerade in
11 svar · 2,8k läst
A
Alexn72: Lite fritt svar rent allmänt... har du ett underlag som ger vika under säg 3 h så kan du få sättningar i betongen. Likaså om man inte vibbar och har en håligheter som betongen lyckas fylla efter man är färdig på de området. Rimligen borde "sättningen" funnits där innan betongbilen lämnade er. Är man inte väldigt noggrann vid utläggning så är det inga problem att få
3 svar · 4,8k läst
J
j0haan: [citat] Tack så mycket. Nu är jag ett steg närmre när jag nu vet vad det heter. Skall kika med nån murare o se om jag skulle kunna få hjälp med det.
2 svar · 2,0k läst
·
P
Peobjörn: Frågan redan besvarad.
0 svar · 1,0k läst
harry73
harry73: Du kan såklart lägga singel i hålet, men då behöver du också dränera hålet, annars blir den fyllt med vatten och får du också tjällyft. Men det är kanske inte så farligt att få små höjdskillnader under tjällossningen? Det brukar sätta sig igen när tjälen är borta. sedan är det fortfarande ingen dum ide att isolera under plinten.
16 svar · 19,0k läst
·
I
Intressenten: Tjena Paasi, berätta gärna hur det gick, gjorde du någon dränering? Är plattan torrare nu?
5 svar · 6,2k läst
·
R
RichardRR: Jag testade att borra 1st 150mm hål i lördags. Fick låna en Jula motordriven jordborr på 48cc (kan det vara ca 1,5hk?). Det gick faktiskt över förväntan och ganska enkelt att borra ned till ca 80cm djup (hade ingen förlängare). Det var en sten ca 4x4cm som låg i ytterkanten på borrhålet och där tog det tvärstopp och fick rensa manuellt. Ganska obehagligt när maskinen bara nyper
9 svar · 6,1k läst
C
Carmelid: Hej. Jag har ett par frågor angående omgjutning av trapp. Som ni ser på bilden har jag bilat bort ytbetongen och tagit ned räcket. Troligen har tidigare ägare gjort samma sak som vi är inne på, dvs gjuta en nya yta. Nu till mina frågor. Ska sätta en form med formplyfa på sättstegen.hur får jag till inre hörnen på ett bra sätt. Dvs nedre kant på sättstegen. Tänkte putsa på
0 svar · 1,7k läst
·
S
Sandbygg: [citat] Jag är rädd att 100mm är för lite isolering för att lägga golvvärme, men funderade på att lägga betonghärdningskabel för att i efterhand kunna torka skarven mellan vägg och golv om det skulle komma in vatten där, men det löser ju inte problemet mer än att det kanske känns lite bättre
2 svar · 3,1k läst
·
U
U&D: @larsbj Stort tack!
2 svar · 2,2k läst
T
Turbo123: Men om man nu skulle vilja få till en exakt höjd på en grundmur av lecablock? Kan man gjuta finbetong uppe på grundmuren de sista centimetrarna? Och behövs någon form av fint armeringsnät eller liknade för att undvika sprickor? Gillar tanken tanken av att ställa uterummet direkt på grundmuren. Uterummets profiler till skjutdörrar m.m. skruvas sedan direkt i muren. Givetvis syllpapp
3 svar · 2,0k läst
F
FGLIN: Tror jag har hört att man får räkna med 2000 kr/m2 platta. Jag tycker det låter dyrt men uppgiften är flera år gammal och nere i befintlig källare blir det väl lätt dyrare. Till 50 m2 borde ju 5 m3 räcka om plattan ska vara 100 mm, med berg under kanske det inte behövs kantförstärkningar. Sedan behövs väl grus, troligen isolering med fuktspärr och armering distanser etc. Fråga
1 svar · 1,6k läst
E
EL Anders: Gäller nog att fråga flera olika. Har ett företag mycket att göra kan de salta på en offert och hoppas att de får det och göra en extra slant.
1 svar · 2,2k läst
J
jerydh: [citat] Jag tackar för svaret. Inser att du har helt rätt, att det riskerar att bli för många moment. Bättre att fokusera på plattan när det är dags för den. Jag kör plintarna separat imorgon så kan jag lossa gjutröret innan vi gjuter sulan.
4 svar · 2,1k läst
H
halj: Har du en torpargrund som fungerar utan problem behöver du inte göra något. Byter du uppvärmningssystem vedpanna->fjärrvärme eller isolerar bjälklaget så att grunden blir kallare bör du hålla uppsikt. Ta foton vid samma tidpunkt på året så kan du jämföra. Händer inget så finns ingen anledning till avfuktare.
6 svar · 2,9k läst
D
Du och 19till: Gjuta igen...
5 svar · 1,9k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: Hittade denna länk. Verkar inte jättelätt att göra själv. Finns kanske olika sätt att göra det på, men om utförandet är som här, så tycker jag priset på m2 verkar fullt rimligt, om inte billigt rent av... [MEDIA=youtube]mRXIoLYdF9o[/MEDIA]
2 svar · 1,7k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Exakt vad är problemet? Att rengöring inte håller för evigt är tyvärr alltid ett problem men jag antar det handlar om något mer än så.
2 svar · 1,3k läst
Marcus G
Marcus G: Jo vi hade tänkt att betongplattan ska bli 10 cm tjock förstärkt med armeringsjärn. Sen kan plattor få vara ca 2*2m kanske mindre. Hur mycket makadam behöver man lägga tro? Är det även idé att ha någon markisolering? Blir ju kallt här i Norrland
2 svar · 2,4k läst
·
I
Innniclas: Hej! Jag har en färdig schakt botten på ca 80cm under färdigt golv av sand (morän) grunden bygger 40cm. Jag undrar vilket grus jag ska fylla med? makadam översta ca 20 cm men vad ska man ha i botten? Markduk? 20cm 0-32 20cm makadam?
0 svar · 1,3k läst
Lyckatill
Lyckatill: Hej! har precis sålt huset. på köparens besiktning upptäcks brunrötesvamp i grunden, ca 2kvm angerppsyta, 3-4 år gammal svamp enligt Anticimex labbanalys. köpare fortfarande intresserade förutsatt att jag löser angreppet och kan presentera en lösning som känns bra för framtiden huset har torpargrund med jordbotten, avstånd mellan jord och golv ca 40-50cm min frågor: * kan jag själv
0 svar · 898 läst
B
Byggareberg: Jag har lagt en 10 mm tjock matta i källaren i vårt hus från 1916, direkt på betongen. Fäst den på något ställe med dubbelhäftande tejp. Funkar fint.
4 svar · 1,8k läst
·
T
Troja_abc: Yes, låter som en bra ide, tack.
2 svar · 882 läst
nino
nino: Finns en tråd om betongtrapp renovering Är det som på min trapp så det är 5-10mm djupa skador så är det ett utomhusspackel som gäller för lagning, tex Ardex A46
3 svar · 1,9k läst
P
Anonymiserad 428568: Hejsan Jag ska snart börja bygga ett växthus. Idén för grunden är klar. 1. Makadam 50 cm djupt. 2. Betongmur 40 cm hög (10cm kommer sticka upp över marknivå). 3. Platonmatta / täcklist / makadam bredvid betongmuren ända upp till marknivå. Min fråga är, måste man ha sockel? Det tar ju 1-2 veckor för betongen att brinna, sedan tror jag inte man ska gjuta separat utan allt samtidigt.
0 svar · 959 läst
·
N
Niklaspe: [citat] Häng dem i luften i krypgrunden, en meter ut från ett nordligt hörn. Brukar i regel vara som fuktigast där.
6 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.