Har tittat på ett fint fritidshus med bra läge nära en sjö. Men blev lite bekymrad när jag kikade under plintgrunden som på sina håll verkar angripen av mögel. Dock inte överallt.

Vad säger ni - hur illa ser det ut på bilderna? Går det att åtgärda?

Tack på förhand!

En träbjälke under ett hus med synligt grönt och svart mögel, vilket tyder på fuktproblem och mögelskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under en plintgrund med tecken på mögelangrepp på träbjälkarna och några lösrevor på marken.
Skapa konto
Undersida av fritidshus med mögel på träbjälkar och plintgrund.
Skapa konto
Plintgrund under fritidshus med synligt grönt mögel på träytorna.
Skapa konto
Mögelpåväxt på träbjälkar under plintgrund av fritidshus, synliga tecken på fuktproblem.
Skapa konto

Är nog inget att bekymra sig över. Backen är väl periodvis lite fuktig och klimatet vid en sjö bidrar väl lite. Naturen ser ut att hålla det där i schack hur bra som helst. Hade det varit ett aktivt angrepp som växer okontrollerat så hade golvet troligen varit skit för länge sen.......

• Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
De svarta prickarna är väl mögel, men det gröna tycker jag mer ser ut som alger.

• Gilla
Woodi och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är nog inget att bekymra sig över. Backen är väl periodvis lite fuktig och klimatet vid en sjö bidrar väl lite. Naturen ser ut att hålla det där i schack hur bra som helst. Hade det varit ett aktivt angrepp som växer okontrollerat så hade golvet troligen varit skit för länge sen.......
Det låter ju bra i så fall. Tycker du inte man borde göra något särskilt då? Ta bort påväxten och plasta in marken eller liknande exempelvis.

Henningelvis Henningelvis skrev:
De svarta prickarna är väl mögel, men det gröna tycker jag mer ser ut som alger.
Är det lugnt om det "bara" är alger?

P PierrePierre skrev:
Är det lugnt om det "bara" är alger?
Tror inte att det är lugnt, men jag skulle gissa att det är bättre än mögel. Annars ser man ju ut att komma åt väldigt bra för att tvätta undersidan med någon sorts alg- och mögeltvätt. Det skulle jag göra först och sedan kolla om det kom tillbaka, innan jag gick på med inplastning och liknande.

• Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
Jag skulle inte göra ett dyft...........gör man inget åt "problemet" så kommer det gröna tillbaks och i det stora hela lär man ju tänka på vilken tid det har blivit sådär. 1år? 20år?
Ingen större ide att ligga och tvätta sig blodig om det snart är tillbaks..........
Har det blivit sådär på lång tid och det inte blir konstant värre så häller naturen det där på en lagom nivå och det spelar som sagt ingen roll annat än det psykiska.......

• Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.