Köpte 4 säckar bruk och det blev 32 euro, ganska dyrt ca 330kr gissar jag. Vettefasiken hur långt det räcker, en säck ger 13-14 liter färdigt bruk står det. Känns inte som mycket bruk för pengarna.

Kommer man undan billigare på något vis, kan man blanda eget murbruk?

Jag har hört ett recept på hydrauliskt kalkbruk, duger detta till en leca grund för ett uthus, eller ska jag hitta något baserat på cement?

4-sand
2-hydralisk kalkbruk
1-vatten (fraseras för bästa konsestens)
Vad betyder fraseras annars?

Också hört man kan blanda i diskmedel för bättre konsistens. Och vad för sorts sand, sandlådesand känns som det inte ger bra "grepp" så jag gissar det ska vara sånt som krossats och består av vassa korn. Som man köper från den lokala stenkrossen.

Låter dyrt. Murbruk B brukar kosta runt 40-50 kr/säck på byggmarknader i Sverige.

Ska du blanda själv, använd murcement A och mursand. Mursand är natursand. Exakt rätt sandsort är nog mer kritiskt vid putsning för att få ett smidigt bruk. Murning av leca är rätt så förlåtande.

Receptet på murbruk B är enligt någon gammal tråd här 1 del cement och 5 delar sand, mätt i volym.

• Gilla
Står.i och 2 till
  • Laddar…
Köpte från den lokala affären här ute på landet, 8 euro säcken så jo dubbelt dyrare. Men dom brukar ha ungefär samma priser som de större kedjorna baserat på tidigare inköp.

Murcement har jag inte hört om förut.

Jag går helst på ett recept som det du sade där, 1 del cement och 5 delar sand, det låter bra men hur mycket vatten... Enkla saker som man hittar överallt iallafall. Det blir lätt så jobbigt att söka motsvarigheter till specifika produkter från ett annat land.

Som om inte priset var högt, det har inte brunnit ordentligt märker jag nu då jag murat en hel jävla dag. Kollar datumet på säcken, tillverkades 16.04.2020 står det. Alltså över ett år! Max lagringstid på produkten är ett år....

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Njaa.. om det inte brinner så är det troligen inte för att det är nära bäst före datum.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Nähä vad är det då

Vet inte. Beskriv lite mer detaljer, hur länge sedan du blandade, hur dåligt är det nu osv. så tror jag någon här har bra tips.

Tillverkningsdatum / bäst före brukar inte spela nån större roll för hållfasthet eller brinntid.

Det som blir sämre med tiden är att bruket fäller ut mera krom i färskt tillstånd. Så du har lättare att bli allergisk mot krom om du jobbar med gammalt bruk.

Men ditt är så marginellt för gammalt att det bordr vara lugnt även på den fronten...

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vet inte. Beskriv lite mer detaljer, hur länge sedan du blandade, hur dåligt är det nu osv. så tror jag någon här har bra tips.
Vadå blandade med vatten enligt instruktionerna och rörde om med en såndär cement blandningsvisp till borrmaskinen. Sen använde jag det inom en timme. Finns väl inte så mycket man kan göra fel eller. Det sista lades ca 1930 tiden går kanske.

Vattenmängd och temperatur är nog dom faktorerna som du borde fundera på.

E Et1975 skrev:
Vattenmängd och temperatur är nog dom faktorerna som du borde fundera på.
Vadå, för mycketr eller för litet, vad är det jag borde fundera på? Tempen var 9-10 grader och soligt.

• Gilla
A F
  • Laddar…
Mer vatten= längre brinntid och sämre sluthållfasthet.

Kallare temp= längre brinntid (och obefintlig hållfasthet om bruket fryser innan det nått 5Mpa).

För mycket vatten lade jag nu inte och för kallt har det inte varit.

Jag mätte med litersmått enligt instruktionerna och använde t.om. mindre vatten (nån-par deciliter typ).

Men hur ”obrunnet” är det nu? Det tar längre tid att bli riktigt hårt. Men om det fortfarande är så löst att man kan mura med det så låter det oroväckande.

Exakt vad ör det för bruk? Ett cementbruk, rent kalkbruk eller en blandning?

N
Gissar att du som vi här lite längre söderut i Finland haft minusgrader eller nära det inatt. Då brinner inte bruket bra har jag lärt mig av egna misstag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.