Vi har precis murat upp en grund till ett växthus med Leca-block och Combimix Murbruk M2,5. I en annan tråd rekommenderades att sedan lägga på rödgrund. Hur lång tid efter murningen kan man lägga på rödgrund? Och fungerar i så fall Combimix Grundning A (CS IV) i vårt fall som grundning?

Dagen efter man murat går det bra. Man kan ju tänka på att det inte har riktigt full hållfasthet ännu.

• Gilla
BORNER
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Dagen efter man murat går det bra. Man kan ju tänka på att det inte har riktigt full hållfasthet ännu.
Tack @larsbj ! Och fungerar det med den grundningen jag angav från Combimix?

B BORNER skrev:
Tack @larsbj ! Och fungerar det med den grundningen jag angav från Combimix?
Det funkar säkert.
Ja har aldrig använt något annat än vanligt puts o murbruk .

• Gilla
BORNER
  • Laddar…
Cementbruk A, utan kalk, rekommenderades av Combimix när jag frågade för grundsocklar. Samt om det kommer under mark så klart. Mer slamma än putsa. Håller bättre när det utsätt för långvarig markfukt. Är det inte fuktutsatt fungerar det säkert bra med vanligt putsbruk också.

Bart Bart skrev:
Cementbruk A, utan kalk, rekommenderades av Combimix när jag frågade för grundsocklar. Samt om det kommer under mark så klart. Mer slamma än putsa. Håller bättre när det utsätt för långvarig markfukt. Är det inte fuktutsatt fungerar det säkert bra med vanligt putsbruk också.
OK! Intressant! Tack @Bart ! Ja, de yttre delarna av Leca-blocksgrunden kommer vi ju att fylla tillbaka med jordmassor, och även om vi tänkte skydda sockeln med Platon-matta, kan jag tänka mig att det blir ganska fuktigt där ändå, speciellt med tanke på att det kommer en del regnvatten "farandes" längs berget som ju sluttar mot växthusgrunden, så då är det kanske bättre att använda Cementbruk A som du säger.
Grund av Leca-block för växthus med synlig sockel och verktyg i en trädgård under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska det under mark och fuktskyddas ska det slammas först. Antingen med Cementbruk A eller rödgrund. När jag pratade med Combimix sa de Cementbruk A, just för att det är tåligare än kalk/Cementbruk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.