H hempularen skrev:
Men hur ”obrunnet” är det nu? Det tar längre tid att bli riktigt hårt. Men om det fortfarande är så löst att man kan mura med det så låter det oroväckande.

Exakt vad ör det för bruk? Ett cementbruk, rent kalkbruk eller en blandning?
Så jag borde ge det mera tid? Är van från betong att det ska härda mycket snabbare än så här.

Något har det härdat men det sista jag lade kunde jag ta med spaden och föra bort, det hade väl blivit lite hårdare i konsistensen sen igår men det kan lika gärna bara vara att fukten gått ur det. Det äldsta som gjordes på förmiddagen så kan jag trycka in tummen i och det ger med sig.

Det är ett cementbruk.Står portlandcement och masungsslagg som ingredienser.

N Niq skrev:
Gissar att du som vi här lite längre söderut i Finland haft minusgrader eller nära det inatt. Då brinner inte bruket bra har jag lärt mig av egna misstag.
Tror vi haft plusgrader här men det hade varit över 5 grader flera timmar efter jag var färdig så jag trodde det skulle brinna. Är det fucked nu då eller kan jag ge det mera tid?

Murbruk brinner väldigt långsamt vid +5grader.

Du kan inte riktigt jämföra murbruk med betong då du normalt har ett högre vct på murbruk och därmed längre brinntid. Du har även tunnare lager när du murar så den utvecklar inte direkt någon egenvärme på samma sätt som en större gjutning gör.

Om bruket har frusit innan det härdat så är det bara att börja om. Om det inte frusit så är det lugnt, då kommer hållfastheten med tiden o värmen...

Väntar å ser då, det borde hållit sig ovanför nollstrecket hela natten och det blir inte under 4 grader nästa vecka.

Ser ut som det klarat sig, hårdare idag. Tur det.

3 säckar räckte till nästan ett helt varv med leca, ska ha fyra varv. Köper cement och sand denna vecka...

Och kalk så det blir lite mjukare och smidigare

Men vill jag ha kalk här (släckt antar jag) då det är en grund det gäller. Jag hade för mig att KC bruk var för ovanjord grejer. Bruket jag köpte för att använda med lecablocken är bara portlandcement och ballast.

Annars, murcement är bara portlandcement + kalk färdigt blandat om jag fattat rätt.

• Gilla
kimtommy
  • Laddar…
Då får jag backa, det lilla jag har murat och putsat har varit ovan på socklar och plattor och då har muraren angivit recept med sand/kalk en skvätt cement. Så under jord kan jag inte uttala mig om tyvärr

Cementbruk för att mura. Även för att slamma om det är det under mark. B-bruk för att mura och A-bruk för att slamma.

Kalk tillsätts gärna till puts ovan mark då hjälper med smidigheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.