Jag har installerat en dagvattenbrun ditt jag leder dräneringen från huset och poolen. I brunnen har jag installerat en pump som skall pumpa eventuellt vatten till en stenkista. Det verkar inte bli några mängder vatten i brunnen (och pumpen går väldigt sällan) men jag upplever att det är väldigt högt motstånd för pumpen när den väl går.
Kan det vara så att det är så tätt runt stenkistan att pumpen inte orkar trycka in vattnet i stenkistan, och att det skulle behövas någon avluftning?
Se bifogad bild.
Kan det vara så att det är så tätt runt stenkistan att pumpen inte orkar trycka in vattnet i stenkistan, och att det skulle behövas någon avluftning?
Se bifogad bild.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Låter ju inte som vattnet försvinner så fort då när stenkistan blir full då.
Jag skulle prova ungefär som du föreslår någon form av luftning om stenkistan är övertäckt med samma mera som är runt stenkistan. Kan inte krävas något grovt rör.
Jag skulle prova ungefär som du föreslår någon form av luftning om stenkistan är övertäckt med samma mera som är runt stenkistan. Kan inte krävas något grovt rör.
Men skulle man kunna borra upp ett hål i det befintliga röret och sedan föra in en slang i det?
Visst det finns ju risk att det kommer tryckas upp vatten den vägen om stenkistan blir full, men så länge vattnet rinner undan så borde ju luften gå ut den vägen.
Jag misstänker att det kan bli jobbigt att hitta exakt läge på stenkistan och "borra" in något genom marken.
Visst det finns ju risk att det kommer tryckas upp vatten den vägen om stenkistan blir full, men så länge vattnet rinner undan så borde ju luften gå ut den vägen.
Jag misstänker att det kan bli jobbigt att hitta exakt läge på stenkistan och "borra" in något genom marken.
Någonstans tar ju vattnet vägen, även innan jag grävde ner stenkistan menar jag. Dessutom verkar grundvattnet gå väldigt djupt så det är verkligen inga mängder vatten. Det är bara att pumpen får gå så länge innan vattnet pumpats upp.L larsson r skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Hur grovt är det gula röret?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Låter lite tunnt. Jag har 40mm på min pump och det går ut i ett 110 rör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden