Jag har installerat en dagvattenbrun ditt jag leder dräneringen från huset och poolen. I brunnen har jag installerat en pump som skall pumpa eventuellt vatten till en stenkista. Det verkar inte bli några mängder vatten i brunnen (och pumpen går väldigt sällan) men jag upplever att det är väldigt högt motstånd för pumpen när den väl går.

Kan det vara så att det är så tätt runt stenkistan att pumpen inte orkar trycka in vattnet i stenkistan, och att det skulle behövas någon avluftning?
Se bifogad bild.

• Schematisk bild av en dagvattenbrunn med hus- och pooldränering anslutna till en stenkista med pump och markyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett förtydligande, det gula "röret" är alltså befintlig slang+rör som leder in till stenkistan.

Vad är det för mark runt stenkistan. Det är ju avgörande för hur den dränerar

Jag skulle säga gammal lerbotten.

Låter ju inte som vattnet försvinner så fort då när stenkistan blir full då.
Jag skulle prova ungefär som du föreslår någon form av luftning om stenkistan är övertäckt med samma mera som är runt stenkistan. Kan inte krävas något grovt rör.

Men skulle man kunna borra upp ett hål i det befintliga röret och sedan föra in en slang i det?
Visst det finns ju risk att det kommer tryckas upp vatten den vägen om stenkistan blir full, men så länge vattnet rinner undan så borde ju luften gå ut den vägen.
Jag misstänker att det kan bli jobbigt att hitta exakt läge på stenkistan och "borra" in något genom marken.

H HenkeNord skrev:
Jag skulle säga gammal lerbotten.
Går ju inte att få vattnet att rinna bort från ett hår i lera

Kan du pumpa vattnet någon annanstans tex dike , men då ska det vara nedförsbacke hela vägen och inga kullar.

L larsson r skrev:
Går ju inte att få vattnet att rinna bort från ett hår i lera
Någonstans tar ju vattnet vägen, även innan jag grävde ner stenkistan menar jag. Dessutom verkar grundvattnet gå väldigt djupt så det är verkligen inga mängder vatten. Det är bara att pumpen får gå så länge innan vattnet pumpats upp.

Hur grovt är det gula röret?

R Robert-san01 skrev:
Hur grovt är det gula röret?
Den första biten, den lodräta delen är en mjuk slang på 25mm den delen med lite lutning är PEM-slang på 25mm.

Låter lite tunnt. Jag har 40mm på min pump och det går ut i ett 110 rör.

R Robert-san01 skrev:
Låter lite tunnt. Jag har 40mm på min pump och det går ut i ett 110 rör.
Så skulle man kanske gjort.
Jag får testa att öppna rensluckan på dränering i andra änden. Om det går lättare då så vet jag ju om det är det som är problemet.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.