Hej samlade forummedlemmar

Håller på att fixa lite ute nu när det fina vädret kom in och jag har två frågor jag gärna vill ha råd om.

Nr.1
Utanför garaget låg tidigare en gammal trasig betongplatta som jag nu har bilat bort för att fotsätta med singel så det flyter ihop med nerfarten(vi har lite över så det får bli det)...under plattan är det sand och efter att plattan var borttagen så har jag sett till att få fall bort från huset och i min iver så köpte jag 0-18 kross som jag tänkte padda ca 15 cm till 20 cm tjockt för att sen ha ca 5 cm singel ovanp....kommer 0-18 att funka till detta eller skulle jag haft grövre fraktion?...kommer inte att köra bil här då garaget används till annat.

Nr.2
Har tänkt att sätta en mur som är i två nivåer för att "följa" marken och dela av singel/gräsmatta och dels för att vid behov kunna köra köra in på tomten. Tyvär är jorden väldigt lerig och sanden ligger långt ner. Hur noga grundarbete och vad ska jag använda för att bygga en 5-25 cm hög mur ovan mark

Har svårt att förklara men tar alla tips jag kan få och förklarar gärna mer om någon kommer med frågor!

Mvh

• Grusad uppfart intill garage med synlig markberedning för trädgård och murbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad yta utanför garage med borttagen betongplatta, sandbädd, kross och gräns mot gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompakterat 0-18 duger gott att köra på, se till att ha duk under bara.

Underarbetet till muren beror på vilken jord du har under, vid en lerig eller fukthållande jord så får en gräva ut rätt mycket för att det garanterat ska ligga stilla vid tjäle.

Hej och tack för svar.

Ok ja, 0-18 lär ju funka då. Har haft 0-32 under det andra och fick hjärnsläpp när jag beställde till detta...spelar som sagt kanske ingen roll och dessutom är 0-18 lättare att raka ut.

Får nog göra som alla säger och gräva ut ordentligt för muren...inget fusk alltså...vill inte ha volanger i muren nästa år..

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.