4 466 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
gjutform för betongsula
Försöker hitta ett sätt att effektivisera/underlätta tillverkningen av formen som sulan för krypgrunden /torpargrunden ska gjutas i.
Det kommer gå åt ca 4 kubik betong så det väger ju en del. Betongsulan behöver bli 600cm bred och 25cm hög.
Att snickra ihop en gjutform med trä känns idag som det enda alternativet. kantelement av cellplast vore ju fint om det fanns så som det gör för en vanlig betongplatta.. men jag hittar inget
Kan man bygga egen gjutform med raka cellplastskivor och sy ihop med spikbleck? sen fylla på med makadam runtom för stöd?
Tack!
Det kommer gå åt ca 4 kubik betong så det väger ju en del. Betongsulan behöver bli 600cm bred och 25cm hög.
Att snickra ihop en gjutform med trä känns idag som det enda alternativet. kantelement av cellplast vore ju fint om det fanns så som det gör för en vanlig betongplatta.. men jag hittar inget
Kan man bygga egen gjutform med raka cellplastskivor och sy ihop med spikbleck? sen fylla på med makadam runtom för stöd?
Tack!
Hej!R robertua skrev:Försöker hitta ett sätt att effektivisera/underlätta tillverkningen av formen som sulan för krypgrunden /torpargrunden ska gjutas i.
Tack!
Hur gick det för dig? Lyckades du hitta någon lämplig produkt. Jag ska gjuta en sula om några dagar och hade gärna använt mig av en cellplastform.
Japp, men de är tunga och ganska dyra. Borde finnas en marknad för enklare alternativ. Såg någon här som tipsade om den finska produkten TASSU. Verkar som ett lovande alternativ: https://www.hartman.fi/sv/form-for-grundsula-lt25-200x500x5000-mm-lt25B basseman skrev:
Kommer du att mura lecablock på sulan? Då kan du göra formen av lecablocken. Lägg ut blocken i 2 rader med sulans bredd 60 cm mellan. Lägg byggplast på/runt blocken så att de inte gjuts fast. Armera och gjut sulan. Lecablocken är sen nära till hands när du skall mura. Det finns nån finsk Youtube video på det här.
Så smart! Tack för tipset.M Maxitupla skrev:Kommer du att mura lecablock på sulan? Då kan du göra formen av lecablocken. Lägg ut blocken i 2 rader med sulans bredd 60 cm mellan. Lägg byggplast på/runt blocken så att de inte gjuts fast. Armera och gjut sulan. Lecablocken är sen nära till hands när du skall mura. Det finns nån finsk Youtube video på det här.
Eftersom jag ska mura med 190 mm breda lecablock tänkte jag bara gjuta en 300 mm bred och 100 mm hög sula. Är det för snålt tror du?
Det blev att skruva gjutform av reglar 45x220 som senare återanvändes. Använde en rotationslaser för att få det i våg. Det blev väldigt stabil och rak form som inte flyttade sig 1mm när de hällde i betongen. Jag tänkte först knacka på formen med gummihammare för att jämna ut betongen i formen. Men det var inte alls effektivt som en vibrastav. Om du ska använda vibrastav så gav mig betonggubben ett tips: släpa inte staven i betongen utan bara doppa i 4-5 sekunder, lyft upp och doppa 50cm längre bort i 4-5s.R repliko skrev:
Klicka här för att svara