Hej Alla.
Bor permanent med familj i en liten sommarstuga mitt i en ganska brant sluttning i Kolmårdsbergen där marken genom åren sakta rört sig nedåt (knappt förnimbart tidigare, bara småsprickor i murad plintgrund).
Enligt SGI´s brunnsarkiv så har granne ovanför 3 meter till grundvatten plus ytterligare 3 meter till berg. Min grund är murad på lera 60-65 cm under marknivå.
I hela området av drygt 40 gamla sommarstugor (18-20 permanent bebodda) går en hel del mängder av vatten i backen.
Problemet:
Närmaste granne nedanför fick bygglov och startbesked i okt-20 för ett källar/suteränghus, trots min överklagan till Länsstyrelsen där jag dokumenterade risken för ras med egna bilder och kartor från SGI. Kommunens bygglov godkände (det första fullvärdiga i området) suteränghuset på 104m2, höjning av den ursprungliga "nollan" på detaljplan (genom att mäta från den befintliga angränsande vägen) och tillförsel av tonvis av markmassor för höjning av hela tomtfastigheten.
I december -20 schaktades det för betongplatta (cirka 2,5 meter djupt) och alla lermassor har sedan dess förvarats längs nedre tomtgränsen. Antagligen för att återanvändas vid markhöjning till plan tomtmark över hela fastigheten.
Underlaget för betongplattan består av 2 laster med grus som packades med markvibrator, utan någon ytterligare säkring av husgrunden. Absolut ingen form av pålning eller annan säkring av marken är utförd.
Idag, 9 månader senare har ingen återfyllnad skett av schakten bakom husets källarvåning mot min nedre tomtgräns där småras skett under hela våren.
Själv har min husgrund fått multipla kraftigt vidgade sprickor sedan i vintras och jag har haft både geologer från SGI, Räddningstjänsten och representant från Kommunens bygglov på plats för områdsbesiktning i maj. Detta förde ej med sig något seriöst.
Ytterligare så har jag nyligen haft besiktning av min grund via försäkringsbolaget (VillaHem) av OCAB, samt besiktning av "Geobear" för ev. åtgärd av undertecknads grund. Jag behöver HJÄLP mot detta fuskbygge!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.