1 625 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Blanda tegelpannor i betonggjutning
Hej!
Jag har planer på att fylla ett större tomrum med betong (under ladugårdsgolvet)
Då jag har en väldig mängd gamla tegelpannor över, så undrar jag ifall det går att skyffla i sådant medans men gjuter, eller försämras hållfastigheten väldigt mycket då?
Mvh
Jag har planer på att fylla ett större tomrum med betong (under ladugårdsgolvet)
Då jag har en väldig mängd gamla tegelpannor över, så undrar jag ifall det går att skyffla i sådant medans men gjuter, eller försämras hållfastigheten väldigt mycket då?
Mvh
Klart försämrad hållfastighet använd skärv eller sten. Om plattan är tjock kan så kan det vara OK att lägga tegelen under plattan men det är inte dränerande.
Ut med pannorna först krossade och gjut på det, normalt vid större djup fylls det med kross före gjutning för att inte behöva så mycket betong. Du kan lägga ut en markduk ovanpå tegelkrosset, så rinner inte betongen ner mellan krossen , ( blir då lite mindre betong att fylla.) Ska du vibbra betongen så är det måste.
Tack allesammans för svar! Det är ca 130-80cm som skall gjutas, så det får bli krossade tegelpannor i botten! För säkerhetsskull så poängterar jag att det är lertegel, men det funkar ändå? 
Återigen stort tack!
Återigen stort tack!
Lite beroende på belastning som kommer plattan inte behöva vara tjockare än 10-20cm, tjockare än så är i princip pengar i sjön. Då är det bättre att fylla upp med annat i botten och packa med padda.
Beror lite på vd ska ha på golvet , lite tyngre grejer så blir det rutad armeringsmatta min 6 mm men bäst och starkast 8 mm som placeras strax under centrum av plattan. Distansklossar., Sprickbildningar i golvet får du nästan till 100 % oavsett hur du armerar.
Klicka här för att svara