1 086 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Spränga eller fylla upp?
Vi tittar på en tomt som vi gillar. I ena hörnet och troligtvis delvis på den delen där det vore bäst att placera ett hus, finns en bergsklack. Den är inte högre än 0,5-1 meter och flack. Klacken är ca 10x10 meter totalt, men huset skulle bara behöva stå på del av den ytan.
Innebär det att man måste spränga bort berget, eller kan man lika gärna välja att fylla upp? Eller hur ska man tänka?
Innebär det att man måste spränga bort berget, eller kan man lika gärna välja att fylla upp? Eller hur ska man tänka?
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Jag hade sprängt, mest för att jag inte förstår hur man skulle få massorna att ligga kvar på kalt berg. Men det finns säkert bra lösningar för det oxå.
Några fler som har input? Hur mycket måste man spränga om det är alternativet?
Är det berg under hela den tänkta grunden? Bör vara samma under hela grunden för att minska risken för sättningsskador.Nybyggaren_76 skrev:
Vi tittar på en tomt som vi gillar. I ena hörnet och troligtvis delvis på den delen där det vore bäst att placera ett hus, finns en bergsklack. Den är inte högre än 0,5-1 meter och flack. Klacken är ca 10x10 meter totalt, men huset skulle bara behöva stå på del av den ytan.
Innebär det att man måste spränga bort berget, eller kan man lika gärna välja att fylla upp? Eller hur ska man tänka?
Är berget plant eller samlar det vattten.
har tomten någon höjdbegränsning för huset?
personligen hade jag hälsat lyft upp huset. Men ni måste ta reda på hur det ser ut under marken.
Klicka här för att svara