Hej,
Jag och min sambo har köpt ett hus från mitten av sextiotalet i år och i sommar har vi bland annat roat oss med att riva ut alla trägolv, paneler och tapeter som funnits i källaren för att få det fräschare.
Vi ser ju att fukten som funnits i källaren har vittrat sönder en del puts och funderar på om detta är något jag kan lösa själv eller om man bör i alla fall konsultera med experter, alternativt låta dem göra det.
1. Den största sprickan i väggarna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna vägg var täckt med plast, isolering, spånskiva.
Det jag ringat in i rött är vad ser ut som en lagning, och min uppfattning när beklädnaden revs av från väggen var att sprickan på bilden har varit "reparerat" innan men att det har vittrat sönder i och med fukthalten som har funnits bakom plasten här.
2. Knarr i betonggolvet.
https://imgur.com/PfOOIMT
När jag går över sprickan i golvet så knarrar det rätt högt.
Golvet var täckt med plast, frigolit, spånskiva samt laminat.
Detta upptäckte jag först idag, ca en vecka efter att golvet rivits ur, det är märkbart torrare i källaren redan.
Så gissar på att detta då har spruckit senaste veckan...
3. Spricka vid fönster.
Logga in
Skapa konto
Detta område var endast täckt med träpanel.
4. Hål i golvet.
Logga in
Skapa konto
är har det varit inmurat träbitar i golvet. Träbiten i det övre hålet drog jag ur, men syns i den undre/till höger.
Fyllnadsmassa och mura igen, eller bör åtgärda något förutom det estetiska?
5. Onyttjad dörr, med rutten tröskel.
Logga in
Skapa konto
Dörren hade jag tänkt mura igen då vi inte kommer använda den.
Kanske inte syns så tydligt men min uppfattning är att tröskeln har suttit på rakt på jord, så min tanke var att bila/gräva ned lite och mura upp och igen allt med någon lämplig sten, vi har en del tegel från huset, men funderar på att mura med lecablock och spara teglet till reparationer osv. Armera in i väggarna i sidan antar jag är lättast?
Känns dessa problem rimliga att laga som lekman, eller bör man konsultera med murare?
Tänker att om det främst är estetiska problem så borde man kunna klara det själv.
Något speciellt att tänka på vid dessa reparationer?
Har kollat lite teknik och så på youtube, en fråga är dock vilken sorts bruk man bör använda till olika miljöer osv, så om någon kan rekommendera sorter vore jag tacksam.
Mvh Lindorm