Ska precis dra igång ett projekt där jag ska bygga en stödmur i tryckimpregnerat byggtimmer. En ganska låg historia där höjden kommer att vara mellan 50 och 60cm (med ~15cm under marknivå). Den kommer att vara L-formad med ena sektionen på 8m och den andra drygt 12m.
Tanken är att första varvet kommer att slås ner med ~80cm armeringsjärn rakt ner i marken för att sedan bygga på och varje rad även de monteras ihop med armeringsjärn.
Mitt problem är att jag redan har dikat ut ~60-70cm och har nu blivit orolig för förankringen. Min tanke från början var att detta skulle vara ganska självbärande plus då armeringsjärnen i marken.
Har läst lite olika tankar kring geonät, vilket verkar förnuftigt. Men är det ens lönt att använda om jag bara har ~40 packmaterial/makadam bakom muren, eller måste jag dika ut ännu mera? Då skulle jag fästa den i baksidan av muren med ordentliga plattjärn och fransk träskruv.
En annan tanke var att fästa baksidan av muren i någon form av U-balk eller vinkelprofil som gjuts en halvmeter ner i marken, sedan upprepa detta varannan meter eller så.
Här är en principskiss över mitt bygge:
Tankar och idéer? Har jag tänkt rätt i övrigt?
Tanken är att första varvet kommer att slås ner med ~80cm armeringsjärn rakt ner i marken för att sedan bygga på och varje rad även de monteras ihop med armeringsjärn.
Mitt problem är att jag redan har dikat ut ~60-70cm och har nu blivit orolig för förankringen. Min tanke från början var att detta skulle vara ganska självbärande plus då armeringsjärnen i marken.
Har läst lite olika tankar kring geonät, vilket verkar förnuftigt. Men är det ens lönt att använda om jag bara har ~40 packmaterial/makadam bakom muren, eller måste jag dika ut ännu mera? Då skulle jag fästa den i baksidan av muren med ordentliga plattjärn och fransk träskruv.
En annan tanke var att fästa baksidan av muren i någon form av U-balk eller vinkelprofil som gjuts en halvmeter ner i marken, sedan upprepa detta varannan meter eller så.
Här är en principskiss över mitt bygge:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tankar och idéer? Har jag tänkt rätt i övrigt?
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Nej, utan timret läggs med marken, tänk dig typ såhär:D DanNau skrev:
Utan ett alternativ/tanke jag har haft är var att bakom muren ha en stående U-balk/L-profil gjuten – då i en plint – som sedan dras fast på varje rad av timmermuren för att hjälpa till med stabiliseringen.
Sorry, kanske förklarade illa i mitt första inlägg =D
Klicka här för att svara