Hej alla kunniga!
Vi är intresserade av ett hus som är byggd på dels källare dels plintgrund. Det är den nya tillbyggnaden som är byggd på plintgrund och den gamla delen har 65 kvm källare med bl.a tvättstuga/pannrum.
Känns inte denna kombinationen märklig?
Vad händer vid dräneringsbehov? Det är väl bäst att utgå från att de allra flesta hus med källare kan ha omfattande dräneringsbehov (samtliga sidor). Vad sker när hus på plintgrund ligger "i vägen"? Det ser även ut att ligga ett garage på platta väldigt nära inpå huset/altanen.
Någon som har koll då en annan inte har? Viktigt att tänka på?
Tack på förhand!
Framsidan
Baksidan
Vi är intresserade av ett hus som är byggd på dels källare dels plintgrund. Det är den nya tillbyggnaden som är byggd på plintgrund och den gamla delen har 65 kvm källare med bl.a tvättstuga/pannrum.
Känns inte denna kombinationen märklig?
Vad händer vid dräneringsbehov? Det är väl bäst att utgå från att de allra flesta hus med källare kan ha omfattande dräneringsbehov (samtliga sidor). Vad sker när hus på plintgrund ligger "i vägen"? Det ser även ut att ligga ett garage på platta väldigt nära inpå huset/altanen.
Någon som har koll då en annan inte har? Viktigt att tänka på?
Tack på förhand!
Framsidan
Baksidan
Det är många gamla hus som är byggda med delvis källare. Äldre källare är inte gjorda för att inredas till bostadsutrymme, så dom klarar lite fukt (ända tills någon bygger för väggarna).
Vad är det för ålder på huset och hur ser källaren ut?
Vad är det för ålder på huset och hur ser källaren ut?
Redigerat:
useless skrev:
Tack! Innefattar detta även tvättstuga/pannrum? Vad jag förstått det som nu kan man dränera runt en plintgrund också, men kommer man åt källarens dräneringsbehov om man gräver utanför plintarna?useless skrev:
Ursprungliga huset är bygt 1947 och jag tolkar fastighetsbeskrivningen som att tillbyggnaden är byggd 2005.
Tyvärr inte varit inne i huset ännu. Vi funderar nämligen på om det ens är värt det eller om en sådan här grund är garanterat krångel och omständiga jobb.
Tyvärr inte varit inne i huset ännu. Vi funderar nämligen på om det ens är värt det eller om en sådan här grund är garanterat krångel och omständiga jobb.
Tänker att det känns vettigt att tänka ur ett långt perspektiv vid en bostadsaffär. Det kan ju finnas uppenbara risker med vissa konstruktioner, och är man varken stenrik eller superhändig själv så gör man kanske bäst i att undvika vissa byggen som kan innebära större risker för problem.U Utsliten och utdömd skrev:
Med inredd menar man ofta isolerade väggar med gips och möbler på golvet. Att putsa och kakla och hänga upp möbler på väggarna eller på fötter av plast är inga problem. Du kan absolut ha en fantastisk tvättstuga bara att den är lite svalare (om du inte vill ha en väldigt hög elräkning)
Klicka här för att svara