Hej!
Vi är igång och bygger ett attefallshus men blev lite fundersamma över kantelementen och grunden innan gjutning. Är det korrekt sätt att dra in VA-anslutningar i grunden? Alltså genom att såga urtag i kantelementen? Ska inte rör-installationerna komma upp under kantelementen i bädden av mackadam?
#kantelement #grund #avlopp #va #attefallshus #betongplatta #platta #gjuta #nybyggnation
Vi är igång och bygger ett attefallshus men blev lite fundersamma över kantelementen och grunden innan gjutning. Är det korrekt sätt att dra in VA-anslutningar i grunden? Alltså genom att såga urtag i kantelementen? Ska inte rör-installationerna komma upp under kantelementen i bädden av mackadam?
#kantelement #grund #avlopp #va #attefallshus #betongplatta #platta #gjuta #nybyggnation
Vem är det som gör den grunden?Carl Winkler skrev:
Hej!
Alla rör ska dras in under kantelementen, vatten och avlopp bör ligga på frostfritt djup
-Carl Winkler skrev:
Nej allt ska dras in under kantelementen, det ska även ligga dränering runt grunden lägre en 8-16 makadammet.
Ska du ha träpanel eller putsad/murad vägg?
Tack för svar!wildeside skrev:
Ja precis, det borde man väl ordna överallt innan man gjuter? Det blir uppmurad vägg mot "slänten" och sedan panel. Panelen kommer tyvärr avslutas i lite olika höjder pågrund av markförhållandet.
Ja allt som kommer nära eller under platan måste vara klart innan man sätter kantelementen.Carl Winkler skrev:
Gör du det här själv eller är det ett företag?
Tack för förtydligandet!
Ska avloppsröret, inkommande vatten/el ligga under dränröret (nivå/höjdmässigt) innan dessa leds in i grunden (underifrån och inte från sidan som de gjort nu)?
Ska avloppsröret, inkommande vatten/el ligga under dränröret (nivå/höjdmässigt) innan dessa leds in i grunden (underifrån och inte från sidan som de gjort nu)?
wildeside skrev:
Det är ett företag, totalentreprenad. Har pratat med en av dem som inte gjorde utförandet men sa att det inte såg så bra ut. Men jag vill samla på mig så mycket info som jag kan så jag kan diskutera med dem imorgon.wildeside skrev:
Ja brukligt är att dra in allt som ska in i plattan under makadammlagret.
Har aldrig sett att någon försökt dra in rören genom kantelementen.
Som beställare/KA skulle jag aldrig godkänna en liknande lösning.
Finns det inte plats under pga berg eller nått så finns 2 lösningar ta bort berg eller höja grunden.....
Finns det inte plats under pga berg eller nått så finns 2 lösningar ta bort berg eller höja grunden.....
Japp det är klåpare av värsta sorten.
Finns det några ritningar?
Har du något kontrakt skrivet om projektet?
Har du någon KA?
Vill du så kan jag titta på det åt dej, i så fall kan du skicka ett PM till mej så fortsätter vi där.
Oavsett så kan du inte under några omständigheter låta dom fortsätta att förstöra mer material för det är det enda dom lyckats med.
Hoppas att du inte betalat något i förskott...
Finns det några ritningar?
Har du något kontrakt skrivet om projektet?
Har du någon KA?
Vill du så kan jag titta på det åt dej, i så fall kan du skicka ett PM till mej så fortsätter vi där.
Oavsett så kan du inte under några omständigheter låta dom fortsätta att förstöra mer material för det är det enda dom lyckats med.
Hoppas att du inte betalat något i förskott...
Kollade nu på plats närmare. Det är alltså på grund av berg... Ser nu att det inte ens ligger mackadam eller flis överallt i "formen". Det enda som kvarstår nu är att de får ta bort hela formen och höja bädden?wildeside skrev:
Ja brukligt är att dra in allt som ska in i plattan under makadammlagret.