Hej,
Planerar att bygga en friggebod på tomten. Tomten sluttar något och precis där jag vill ha friggeboden är lägsta punkten på hela tomten, dock utjämnat från högsta punkten med schaktmassorna som blev från utgrävningen av husgrunden som gjordes (nybygge).
Det skiljer ca 50cm från ursprunglig nivå till uppschaktad nuvarande nivå. Det är en gammal äng ursprungligen och massorna känns mest som sand än jord, med en del stenar. Promenerar man på tomten är det ömsom stenhårt, ömsom mjukt. Det har dock inte regnat något sedan markarbeterna påbörjades så marken är väldigt torr, svårt att gissa hur den blir efter rejält skyfall. Det krävdes bara ca 20-30cm urgrävning för att komma ner till bra botten för husgrunden.
Till friggeboden tänker jag ha lecablock som grund. Mitt dilemma är att helst skulle jag vilja slippa gräva 50+20cm ner för att sedan fylla upp med mackadam igen under lecablocken. Kan jag komma undan med att bara gräva ca 20cm i schaktmassorna, köra med padda, sedan markduk och ca 10-20cm mackadam under lecablocken? Under schaktmassorna ligger ju den ursprungliga marknivån från ängen, och ca 20cm till ligger ju hård lerbotten.
Finns det risk att det blir sättningar eller liknande, fast man paddar ordentligt innan? Jag skulle ju aldrig göra så för ett garage eller hus, men en friggebod i trä väger ju betydligt mindre (ca 800kg) som fördelar sig på ganska stor yta. Eller bör man gräva ur ordentligt och stapla lecablocken på varandra?
Bild sedd snett uppifrån:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från sidan med med uppschaktad tomt ca 50cm och ursprungliga marknivån längst ner:
Logga in
Skapa konto
Placering av friggebod:
Logga in
Skapa konto