Vet att det finns mycket trådar, men nu startar jag en för min egen del.

Jag håller på att ska dränera och isolera vår källare.
Originalhuset är byggt runt -29 och sedan utbyggt i mitten på 50-talet. (Sedan är det även utbyggt 2012, men den delen är inte aktuell i denna tråd).

Den äldsta delen av huset står delvis på berg och jag kan således inte gräva så djupt som jag skulle vilja, spränga kommer inte heller att vara aktuellt.
Den utbyggda delen från 50-talet verkar dock vara byggd så att det finns i sula som jag kan gräva ner till/under.

Det är bara 2 sidor som skall fixas, huset är typ sutteräng.
Av olika anledningar så kommer jag inte att gräva fram hela långsidan nu, utan vill göra klart sidan där huset står på berg först. Jag kommer därför att förutsätta att jag kan gräva utmed långsidan och få ett fall bort till nästa hörn.

Mina frågor kommer egentligen här:
Är det rätt tänkt om jag vill gjuta igen de 2 skrevor som finns i berget och sedan gjuta ett hålkärl med fall mellan väggen och berget mot det hörnet som blir början på långsidan?

Vi har inget boutrymme i källaren och kommer med största sannolikhet inte har det heller.
-Vilket isoleringsmetod är lämpligast?

Vad ska jag tänka på mera?

Finns det någon som kan rekommendera en konsult jag kan bolla detta med i Södra Stockholm?
Jag vill göra det själva, men har inga problem att betala något för just expertkunskap.

Mvh
Niklas

Grävd grund längs husvägg för dränering och isolering, visar berg och jord nära bostadens fundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävning där husgrund möter berg för dränering och isolering av källaren i ett äldre hus.
Skapa konto
Skrevor i ett berg vid en husgrund, dräneringsarbete synligt längs berggrunden.
Skapa konto
Uppgrävd källargrund vid hus med berg i direkt anslutning, visar behovet av dränering och isolering.
Skapa konto

Hej, hur gick det för dig? Har närmast identisk situation att ta tag i.

M Mikken skrev:
Hej, hur gick det för dig? Har närmast identisk situation att ta tag i.
Jag gjöt ett hålkärl mellan berget och huset och penslade detta med gummimembran.
Lade sedan dränrör där och fyllde igen.
När jag kom till hörnet jag skulle till för att fortsätta på andra sidan så stod det inte längre på berg och det gick då att få ett lagom fall på rören osv enligt "normalt" förfarande.

Om det sedan fungerar ordentligt återstår att se, det är iaf igenfyllt sedan ca 1år.

Jag har använt Isodrän skivor som isolering.

Tack! Det är så jag planerar att göra också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.