Är det någon som har erfarenhet av geoteknisk undersökning på tomt vid släntfot? Hur kan man undersöka stabiliteten i slänten?

Vi har gjort en geoteknisk undersökning på vår tomt som visar på OK stabilitet där huset ska grundläggas men osäkert hur stabiliteten är i slänten bakom huset. Dock är inga prover tagna i slänten i dagsläget. Bakom och bredvid slänten är det berg i dagen med delvis brant lutning.

Jag bifogar screenshots på mail med geoteknikern och vi har även pratat i telefon med honom. Han inger lågt förtroende och pratar mest om vad som kan gå fel med deras vidare undersökningar. Det är svårt att få svar från geoteknikern på vad som skulle kunna bli resultatet av provtagningen. (Enligt SGU:s kartor uppskattas det vara morän och djupet till berg ska vara 0,5-1m, vilket skulle vara bra för stabiliteten.)

Hur kan man gå vidare? Finns det någon man kan konsultera för att bedöma om geoteknikerns förslag är rimligt?

• Skärmavbild av ett diskussionsinlägg om sondering och stabilitetsberäkning för en tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Textdokument med resultat från fältundersökning om jordarter, stabilitetsanalys och föreslagna åtgärder.
    Skapa konto
Svårt att bedöma rimligheten utan att förstå vad och var du ska bygga i förhållande till slänt.

det stod i första mailet vad geoteknikern ska göra. Kan du dela framtagna sektioner och beräkningar så kan jag kolla på det.
/geotekniker

D DanNau skrev:
Svårt att bedöma rimligheten utan att förstå vad och var du ska bygga i förhållande till slänt.

det stod i första mailet vad geoteknikern ska göra. Kan du dela framtagna sektioner och beräkningar så kan jag kolla på det.
/geotekniker
Tack för svar!
Vi har inte fått rapport eller resultat än utan de vill göra fler undersökningar, annars måste de skriva att släntstabilitet inte är ok. Men geoteknikern pratar mest om allt som kan misslyckas med den provtagning med handhållen utrustning som de föreslagit. Så det känns ju inte så roligt att betala 33k+moms för det utöver de 22k+moms vi ska betala för den första undersökningen. När de inte själva verkar tro på undersökningen. Är det vanligt att använda handhållen utrustning i slänter?

Jag har bifogat lite skärmdumpar på hur planen ser ut.

• Topografisk karta som visar slänt med höjdkurvorna, en väg och några husmarkeringar, angiven skala 1:1250.
    Skapa konto
  • Topografisk karta med höjdkurvor och markeringar för planerat geotekniskt arbete.
    Skapa konto
  • Illustration av husets olika fasader med mått och riktningar, markerat för bygglovsansökan.
    Skapa konto
  • Textdokument om geoteknisk undersökning med notering om stoppdjup och bergnivåer.
  • Topografisk karta med höjdkurvor, byggnader och markanvändningsområden i ett byggprojekts planeringsområde.
    Skapa konto
Inser nu att vi kanske ska dubbelkolla med dem om de 33000 är extra eller inklusive de 22000 de offererade från början. Med tanke på att vi inte fått rapport och så än och det det behöver ju bara göras en gång..

Vad ingick i de första 22k? Se till att få allt material som de tagit fram inklusive beräkningsredovisning för de slänter de har kollat på.
Spontant kan jag inte se hur slänten ovan er tomt kan utgöra ett problem, är det en naturlig slänt som sannolikt sett likadan ut en längre tid? Er byggnad bör snarare bidra med mothåll mot en eventuell släntinstabilitet. Men ta inte mitt ord för sanning. Kolla med en annan geoteknikfirma som kan granska det material ni fått och be dem om en second opinion.

• Gilla
lizaj och 1 till
  • Laddar…
D DanNau skrev:
Vad ingick i de första 22k? Se till att få allt material som de tagit fram inklusive beräkningsredovisning för de slänter de har kollat på.
Spontant kan jag inte se hur slänten ovan er tomt kan utgöra ett problem, är det en naturlig slänt som sannolikt sett likadan ut en längre tid? Er byggnad bör snarare bidra med mothåll mot en eventuell släntinstabilitet. Men ta inte mitt ord för sanning. Kolla med en annan geoteknikfirma som kan granska det material ni fått och be dem om en second opinion.
D DanNau skrev:
Tack för svar igen. Vi har rådfrågat vår KA också, som till slut fick tag i geoteknikern men han kunde inte få ut bättre svar än oss. Det är helt enkelt en geotekniker som behövs för att kunna förstå. Och ja, det är en naturlig slänt som funnits länge. Men det är i närheten av Göta Älvdalen, så skred och ras är något som kan behöva hållas koll på.

I ursprungliga offerten på 22K ingick följande:
För att utreda grundläggningsförutsättningarna inom aktuellt
grundläggningsområde föreslås följande undersökningsprogram:
 Tryck-, slag- eller CPT-sondering i ca 5 punkter (till stopp mot sten, block eller berg)
 Vingsondering i 1 punkt (vid förekomst av lera)
 Skruvsondering i 1-2 punkter
 Kartering av berg i dagen
 Inmätning av borrpunker med GPS
De upptagna jordproverna analyseras i vårt geotekniska laboratorium avseende jordart och
vattenkvot.
Resultaten sammanställes i en markteknisk undersökningsrapport (MUR). Markförhållanden
och grundläggningsförutsättningar redovisas i ett geotekniska PM.

Vi ska göra ett försök till att prata med geoteknikern. Men det ska alltså gå att begära ut beräkningsgrunderna innan de skriver rapporten? Och så be någon annan geotekniker titta på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.