4 860 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Avdragsbanor 30mm för markstensläggning?
30mm är ungefär vad som rekommenderas av de flesta när det gäller höjden på flisen under markstenen. Går egentligen bara på information och rekommendation jag har hittat på nätet och bland annat tidigare trådar på detta forum.prototypen skrev:
Jag tycker du gör det här mera komplicerat än vad det är. Med lite list behöver du inga avdragsbanor alls, ingen "rätskiva" heller, en vanlig bräda duger gott.
Dra av det lite på en höft, man kan slå ner pinnar som visar höjden man vill ha.
Sedan drar man av 90 grader mot första draget och så håller man på korsvis.
Ta inte för lång bräda, blir tungjobbat, eller ha flera efter behov.
Det klassiska avdragsröret som används inom betonggjutning är ca 42 mm som passar i färdiga stöd, så var du har fått måttet 30 mm ifrån?.
Protte
Sen har jag 110m2 marksten som ska läggas så vill gärna göra det så enkelt för mig som möjligt att få det bra. Absolut kan man ta något som är någorlunda rakt och få det okej, men varför lägga all denna tid och slarva på slutet?
Lägg ner mycket tid på att få bädden så bra som möjligt. Helst ska den vara stenhård också för då är det bara att trava ut marksten sedan.J jockebq skrev:30mm är ungefär vad som rekommenderas av de flesta när det gäller höjden på flisen under markstenen. Går egentligen bara på information och rekommendation jag har hittat på nätet och bland annat tidigare trådar på detta forum.
Sen har jag 110m2 marksten som ska läggas så vill gärna göra det så enkelt för mig som möjligt att få det bra. Absolut kan man ta något som är någorlunda rakt och få det okej, men varför lägga all denna tid och slarva på slutet?
Vara mycket noga med att få läggningen vinkelrätt när du börjar.
Själv har jag en stor triangel i aluminium som är 2 meter på korta sidan. Lägger bara stenen mot vinkeln. Har man lagt rätt de första två meterna är det svårt att misslyckas. Så bygg gärna en egen vinkel med 45×45 reglar så slipper du snören och kryssmätning.
Bra tips! Ska göra något liknande som du föreslår.lunnabo skrev:
Lägg ner mycket tid på att få bädden så bra som möjligt. Helst ska den vara stenhård också för då är det bara att trava ut marksten sedan.
Vara mycket noga med att få läggningen vinkelrätt när du börjar.
Själv har jag en stor triangel i aluminium som är 2 meter på korta sidan. Lägger bara stenen mot vinkeln. Har man lagt rätt de första två meterna är det svårt att misslyckas. Så bygg gärna en egen vinkel med 45×45 reglar så slipper du snören och kryssmätning.
Vad tycker du är rimlig längd på rätskivan man drar av med? Är 2,5m för lång? 2m kanske är mer hanterbar.
Lutar åt att det blir dessa rör som avdragsbanor då jag inte får tag på något annat:
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stalror/stalror-25-mm-2000050440
Lite i kortaste laget, men dom borde inte flexa för mycket när dom bara är 2 meter.
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Skulle rekommendera att du väljer (om det går) längden på riktbrädan efter bredden på bädden.
Ju längre riktbrädan är desto lättare att få samma jämna höjd men samtidigt om man har riktbrädan över 3 meter nästan nödvändigt att vara 2 personer som drar.
Är ytan 5 meter bred så behöver du gå en bit utanför med bädden och riktbrädan måste också gå lite utanför ytan som du lägger.
Om bredd 6 meter så 4 rör med ca 2 meter avstånd.
Skulle då själv valt 3.5 meter riktbräda så att man bara flyttar en gång men kan bli tungt att dra av så 2 meter och flytta 2 gånger.
Vanlig regel som är bra att hålla i dvs inte för klen fungerar utmärkt. Måste inte alls vara alurätskiva.
Ju längre riktbrädan är desto lättare att få samma jämna höjd men samtidigt om man har riktbrädan över 3 meter nästan nödvändigt att vara 2 personer som drar.
Är ytan 5 meter bred så behöver du gå en bit utanför med bädden och riktbrädan måste också gå lite utanför ytan som du lägger.
Om bredd 6 meter så 4 rör med ca 2 meter avstånd.
Skulle då själv valt 3.5 meter riktbräda så att man bara flyttar en gång men kan bli tungt att dra av så 2 meter och flytta 2 gånger.
Vanlig regel som är bra att hålla i dvs inte för klen fungerar utmärkt. Måste inte alls vara alurätskiva.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden