Hej
Vi har en krypgrundsavfuktare och när den installerades fick vi höra att vi skulle få leva med ett fläktljud emellanåt. Inget konstigt med det.
Men... När fläkten inte är igång så hör vi ibland ett tydligt knackande ljud från avfuktaren och det sa de ingenting om vid installation. Är det normalt?
Ibland är det knäpptyst, ibland hörs det mycket svagt men ganska ofta är det väldigt hörbart. Inte högljutt per definition men sitter man i soffan driver det en halvt till vansinne. Lyssnar man på lugn musik på lagom låg volym så fylls de lugna partierna ut med ett knack-knack-knack-knack. En stämningsfull scen i en film, knack-knack-knack-knack-knack. Man sitter med en bra bok, knack-knack-knack-knack-knack.
Enligt installatören är det normalt, ”det är drivmotorn som låter”. Vad är det för drivmotorn och varför måste den låta så mycket?
Saken är den att det låter inte hela tiden, ibland kan det gå väldigt lång tid utan att det hörs någonting alls. Det tog t.ex. en månad eller två innan vi hörde det för första gången efter installation. Då stängde vi av den 2-3 dagar för vi trodde att det var fel på den och vi ville inte ha ett knackande ljud när vi skulle få övernattande besökare. När vi startade den igen hörde vi inget ljud på ganska länge så vi trodde att det var ett tillfälligt problem. Nu på senare tid låter det däremot väldigt ofta, flera timmar per dag skulle jag gissa på. Väldigt irriterande.
Att vi dessutom känner oss lite smått pålurade den där avfuktaren gör det hela inte mycket bättre...
Tänkte kolla lite mer er ifall det här är normalt eller om man ska kontakta dom igen.
Vi har en krypgrundsavfuktare och när den installerades fick vi höra att vi skulle få leva med ett fläktljud emellanåt. Inget konstigt med det.
Men... När fläkten inte är igång så hör vi ibland ett tydligt knackande ljud från avfuktaren och det sa de ingenting om vid installation. Är det normalt?
Ibland är det knäpptyst, ibland hörs det mycket svagt men ganska ofta är det väldigt hörbart. Inte högljutt per definition men sitter man i soffan driver det en halvt till vansinne. Lyssnar man på lugn musik på lagom låg volym så fylls de lugna partierna ut med ett knack-knack-knack-knack. En stämningsfull scen i en film, knack-knack-knack-knack-knack. Man sitter med en bra bok, knack-knack-knack-knack-knack.
Enligt installatören är det normalt, ”det är drivmotorn som låter”. Vad är det för drivmotorn och varför måste den låta så mycket?
Saken är den att det låter inte hela tiden, ibland kan det gå väldigt lång tid utan att det hörs någonting alls. Det tog t.ex. en månad eller två innan vi hörde det för första gången efter installation. Då stängde vi av den 2-3 dagar för vi trodde att det var fel på den och vi ville inte ha ett knackande ljud när vi skulle få övernattande besökare. När vi startade den igen hörde vi inget ljud på ganska länge så vi trodde att det var ett tillfälligt problem. Nu på senare tid låter det däremot väldigt ofta, flera timmar per dag skulle jag gissa på. Väldigt irriterande.
Att vi dessutom känner oss lite smått pålurade den där avfuktaren gör det hela inte mycket bättre...
Tänkte kolla lite mer er ifall det här är normalt eller om man ska kontakta dom igen.
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Kom igen nu
Även om ni inte vet vad som är fel (om det är något fel) så borde ni väl veta om det är vanligt att det utan svårigheter hörs ett knackande ljud när man är i ett rum ovanför en krypgrundsavfuktare.
Sitter just nu och lyssnar på musik. Visserligen inte jättehögt och det är pianomusik men det knäppande ljudet hörs igenom musiken...
Även om ni inte vet vad som är fel (om det är något fel) så borde ni väl veta om det är vanligt att det utan svårigheter hörs ett knackande ljud när man är i ett rum ovanför en krypgrundsavfuktare.
Sitter just nu och lyssnar på musik. Visserligen inte jättehögt och det är pianomusik men det knäppande ljudet hörs igenom musiken...
Det ska vara en Corroventa CTR 300 TT2
Jag ringde ett nummer till Corroventa och hamnade hos en kille som dels satt i möte och dels inte ville ha något att göra med privatpersoner. Jag ursäktade mig men frågade om han snabbt kunde säga ifall det är normalt att man ska höra en knackande ljud från den och det tyckte han väl inte, även om han inte riktigt lät så säker som jag hade hoppats på
Jag kunde förstås inte störa honom mer än så men däremot har jag googlat en massa om knackande, knäppande och andra former av missljud, både på engelska och svenska. De relevanta sökträffarna lyser med sin frånvaro, jag hittade nästintill ingenting om detta. Det känns ju väldigt konstigt om det skulle vara ett normalt ljud men att jag är den enda som störs av det. Så bra hörsel har jag inte, snarare tvärtom tyvärr.
Idag kommer jag ha fullt upp men jag får väl kanske kontakta installatören igen imorgon.
Jag är tacksam om fler vill ge sina erfarenheter av sina avfuktare.
Jag ringde ett nummer till Corroventa och hamnade hos en kille som dels satt i möte och dels inte ville ha något att göra med privatpersoner. Jag ursäktade mig men frågade om han snabbt kunde säga ifall det är normalt att man ska höra en knackande ljud från den och det tyckte han väl inte, även om han inte riktigt lät så säker som jag hade hoppats på
Jag kunde förstås inte störa honom mer än så men däremot har jag googlat en massa om knackande, knäppande och andra former av missljud, både på engelska och svenska. De relevanta sökträffarna lyser med sin frånvaro, jag hittade nästintill ingenting om detta. Det känns ju väldigt konstigt om det skulle vara ett normalt ljud men att jag är den enda som störs av det. Så bra hörsel har jag inte, snarare tvärtom tyvärr.
Idag kommer jag ha fullt upp men jag får väl kanske kontakta installatören igen imorgon.
Jag är tacksam om fler vill ge sina erfarenheter av sina avfuktare.
Äger och har ägt enbart en avfuktare men den knackar inte. Tycker inte det låter normalt men har som sagt väldigt begränsade erfarenheter.T Trunk skrev:
Det går inte att "plocka av" chassiet och försöka förstå varifrån knackandet kommer?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 553 inlägg
Plockade precis isär min egen Corroventa, inne finns en drivrem. Troligtvis är det här någonstans dina ljud uppstår. När den går normalt så ska du bara höra ett någorlunda jämnt "fläktljud".
När den går på "lågfart" dvs standbyläge så cirkulerar den väldigt lite luft. Då kan man höra ett lågt "knakande". Men det ska inte höras genom ett isolerat golv.
Ta upp den och ta isär, går kanske enkelt att applicera lite smörjmedel för att få den tyst, har du garanti kvar så använd den.
När den går på "lågfart" dvs standbyläge så cirkulerar den väldigt lite luft. Då kan man höra ett lågt "knakande". Men det ska inte höras genom ett isolerat golv.
Ta upp den och ta isär, går kanske enkelt att applicera lite smörjmedel för att få den tyst, har du garanti kvar så använd den.
Jag har en Coroventa CTR 300 sedan många år. Har aldrig hört något knackande ljud bara ett lågt sus då avfuktaren jobbar. Avfuktaren är installerad av Anticimex. Jag har ett serviceavtal med dem vilket innebär kontroll av maskin, fukthalter och byte av filter 1 gång/år. Fungerar utmärkt och skönt att ha koll på värdena i grunde. Förra sommaren fick jag driftavbrott under varma dagar. Anticimex fixade detta. De hämtade maskinen för genomgång hos Corroventa. Därefter har maskinen fungerat felfritt.
Troligtvis är det drivremmen som behöver bytas eller så är det ett lager som blivit dåligt. Kolla här på den animerade bilden för principkomponenterna i avfuktaren;
https://www.corroventa.se/produkter/adsorptionsavfuktare/
https://www.corroventa.se/produkter/adsorptionsavfuktare/
Produkter som diskuteras: "adsorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 553 inlägg
Har du haft ditt serviceavtal i 10 år så har du betalat 16 750 kr totalt, jag tror att du skulle ha kunnat köpa en helt ny maskin(bara huvudaggregatet) för dem pengarna nu....
Var det kostnadsfritt att få den lagad av Anticimex nu när du hade driftsavbrott? Vad var fel ?
Var det kostnadsfritt att få den lagad av Anticimex nu när du hade driftsavbrott? Vad var fel ?
Ja, priset för serviceavtalet var 1675 kr i år. Har haft maskinen sedan 2003. Jag tycker att priset för avtalet är ok. Jag får ett jobb utfört, koll på inställningar, byte av filter, koll på grunden och jag slipper själv åla runt i min låga krypgrund. Vad som föranledde driftstoppet kunde inte utredas på plats trots idoga försök av Anticimex. Maskinen sändes därför till Corroventa för genomgång/uppdatering. Det byttes kondensator, slangar, värmare, hygrostat, kullager och display. Ja det blev ju nästan en helt ny maskin. Kostade rimliga 4000 att åter få en fungerande maskin och fortsatt säker grund.
Bytte filter i min 300TT2 idag för första gången på egen hand och hörde då samma knackande ljud som du beskriver. Låter nästan som en sten som ligger i en trumma och rullar runt. Ljudet försvann och kom tillbaka. Tror jag bara hörde ljudet när avfuktare inte jobbade.
Fick du någon lösning på detta? Eller kanske inget att bry sig om? Jag tänkte iaf höra med anticimex som installerade min.
Fick du någon lösning på detta? Eller kanske inget att bry sig om? Jag tänkte iaf höra med anticimex som installerade min.
T Trunk skrev:Hej
Jag var nere och flyttade lite på den utifall att den stod och slog mot något. Det hjälpte inte utan ljudet fortsatte senare oå kvällen.F fefferoni83 skrev:Bytte filter i min 300TT2 idag för första gången på egen hand och hörde då samma knackande ljud som du beskriver. Låter nästan som en sten som ligger i en trumma och rullar runt. Ljudet försvann och kom tillbaka. Tror jag bara hörde ljudet när avfuktare inte jobbade.
Men…efter ytterligare någon någon dag eller tre så försvann ljudet. Men då vi hunnit prata med anticimex (igen) så kom de hit och tittade men de kunde inte se något fel så de gjorde ingen åtgärd.
Sedan dess har jag hört en antydan samma ljud men det är så tyst att det knappt hörs över den vanliga driften. Dessutom har vi insett att det räcker att avfuktaren går endast nattetid så det stör oss inte. Det kan förstås vara så att den knackar ibland när vi sover men det är mer än vad jag vet.
Ok. Vi har aldrig hört något i huset så oss stör det inte heller. Vill mest veta om det är ett missljud som inte borde vara där och kanske behöver åtgärdas. Spelade in en video i vilken man hör ljudet ganska tydligt. Provar att bifoga den. Kanske du kan höra om det var samma ljud som ni hade?
T Trunk skrev:Jag var nere och flyttade lite på den utifall att den stod och slog mot något. Det hjälpte inte utan ljudet fortsatte senare oå kvällen.
Men…efter ytterligare någon någon dag eller tre så försvann ljudet. Men då vi hunnit prata med anticimex (igen) så kom de hit och tittade men de kunde inte se något fel så de gjorde ingen åtgärd.
Sedan dess har jag hört en antydan samma ljud men det är så tyst att det knappt hörs över den vanliga driften. Dessutom har vi insett att det räcker att avfuktaren går endast nattetid så det stör oss inte. Det kan förstås vara så att den knackar ibland när vi sover men det är mer än vad jag vet.
Fick följande svar från Corroventa:T Trunk skrev: