Hej

Vi har ett teglat stenhus som är ca 100 år gammalt där vi vill få lite mer takhöjd i källaren.

Vi vill gräva ur källaren ca 50cm men tänker att vi gör det i sektioner då huset är indelat i ca 5 rum i källaren, hur ska vi gå tillväga för att göra detta på bästa sätt?

TheHenk TheHenk skrev:
Hej

Vi har ett teglat stenhus som är ca 100 år gammalt där vi vill få lite mer takhöjd i källaren.

Vi vill gräva ur källaren ca 50cm men tänker att vi gör det i sektioner då huset är indelat i ca 5 rum i källaren, hur ska vi gå tillväga för att göra detta på bästa sätt?
Kanske självklart, men hur långt ned har ni avloppet i källaren?

Jag skulle börjat längst in med att bila bort golvet så blir det lättare att ta sig fram. Kan ni få in betong genom fönster? Behövs det pumpas in betong eller räcker det med ränna? Rekommenderar att ta in transportband, om möjligt, för att få ut allt material när ni bilar.

Om du gräver ur 50 cm, vad kommer att hålla huset uppe? Lite lös jord under källarväggen?

Protte

Avloppet ska dras om i samband med det här och vi ska även dra om det ut i trädgården.
Få in betong blir inget problem då vi har fönster runt hela huset.
Transportband är en bra idé! Det lär bli en hel del material att bära ut.

B Byggareberg skrev:
Kanske självklart, men hur långt ned har ni avloppet i källaren?

Jag skulle börjat längst in med att bila bort golvet så blir det lättare att ta sig fram. Kan ni få in betong genom fönster? Behövs det pumpas in betong eller räcker det med ränna? Rekommenderar att ta in transportband, om möjligt, för att få ut allt material när ni bilar.

Ja vi kommer behöva gräva ur och gjuta under befintliga väggar så jag antar att vi kommer få ta någon meter i taget.

prototypen prototypen skrev:
Om du gräver ur 50 cm, vad kommer att hålla huset uppe? Lite lös jord under källarväggen?

Protte

Så, är det någon som vet hur man kan gå tillväga? Kan jag alltså gräva ur det i sektioner och gjuta rum för rum och hur gör jag med isolering etc. Vad har ni för förslag?

TheHenk TheHenk skrev:
Så, är det någon som vet hur man kan gå tillväga? Kan jag alltså gräva ur det i sektioner och gjuta rum för rum och hur gör jag med isolering etc. Vad har ni för förslag?
du vill göra hela jobbet själv?

Jag vill göra så mycket som möjligt av jobbet själv, jag förstår riskerna med det hela och vill på inget sätt riskera huset och där det krävs så kan jag absolut ta in hjälp. Men att gräva är något jag gärna gör själv då jag både har tid och ork för ett sådan projekt under hösten.

Men gjuta plattor etc har jag gjort tidigare, jag har däremot aldrig gjort det inomhus i en källare eller i sektioner osv.

M maria01 skrev:
du vill göra hela jobbet själv?

• Gilla
TheHenk
  • Laddar…
ända risken är ju om nåt går snett så kommer ju inte din försäkrings bolag stå för nåt

sök på underpinning brick foundations så får du mycket info

Tack!

M maria01 skrev:
[media]

• Gilla
TheHenk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.