Hej,
Jag har aldrig gjutit men tänkte att jag kunde bygga formen själv. Jag skall gjuta en betongplatta som är 8,7x4,7 meter och undrar då hur stor tolerans man man ha på formen och hur mycket av detta som den som gjuter kan justera när man "slodar" och sedan stålglättar betongen?
Någon som kan lugna mitt sinne lite?
 
Beror nog på hur ni kommit överens om hur nivån skall sättas. Kör man med laser eller avdragningsbanor så går de väl ha för hög kant även om det ibland blir lite krångligt. Vad pratar vi om för toleranser?
 
  • Gilla
Mikael.karlsson4 och 1 till
  • Laddar…
Den bör vara där som du vill ha plattan. Sedan +- några mm gör inte så mycket. Det fixar man medans man gjuter. Men hellre någon mm lägre än högre då man kan dra slodan lättare
 
Jag hade en diff på 1cm på min formsatta attefallsplatta, hörn till hörn. Det fixade gjutaren enkelt vid gjutningen. Toleranserna på den färdiga plattan var inom +- 1mm.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Beror nog på hur ni kommit överens om hur nivån skall sättas. Kör man med laser eller avdragningsbanor så går de väl ha för hög kant även om det ibland blir lite krångligt. Vad pratar vi om för toleranser?
Det är inte alltid lätt att få alla hörn av formen i samma höjd och min fråga är hur många mm tolerans som man kan acceptera på en platta som är 8,6 m lång.. pratar vi 2, 4 eller fler mm i nivåskillnad?
 
A atomlab skrev:
Den bör vara där som du vill ha plattan. Sedan +- några mm gör inte så mycket. Det fixar man medans man gjuter. Men hellre någon mm lägre än högre då man kan dra slodan lättare
Tack höjdskillnaden är inte något problem.. Jag är mest orolig för att formen inte är i våg.. till 100 % och då var frågan hur många mm som man kan acceptera och vad gjutaren justerar vid själva gjutningen :)
 
Om vi vänder på det, om du har ett hörn som är 10mm lågt slå dit en list om du är orolig. Tror ingen kan säga mer än den som skall gjuta vad de har för krav. Som amatör hade jag gjutit den bredden genom att använda långa rätskivan på kanterna för att sätta nivån på plattan istället för slodan.
 
B larry78 skrev:
Om vi vänder på det, om du har ett hörn som är 10mm lågt slå dit en list om du är orolig. Tror ingen kan säga mer än den som skall gjuta vad de har för krav. Som amatör hade jag gjutit den bredden genom att använda långa rätskivan på kanterna för att sätta nivån på plattan istället för slodan.
Tack för svaret. Jag är inte direkt orolig utan vill mer veta mer om vad som förväntas av en form och vad man rättar till vid gjutning.. Lite som målaren är snickarens bästa vän.. Latex är målarens bästa vän :).
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Tack för svaret. Jag är inte direkt orolig utan vill mer veta mer om vad som förväntas av en form och vad man rättar till vid gjutning.. Lite som målaren är snickarens bästa vän.. Latex är målarens bästa vän :).
Jag är mer orolig över den som skall gjuta än din form om vi diskuterar ett par millimeter hit eller dit.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Jag är mer orolig över den som skall gjuta än din form om vi diskuterar ett par millimeter hit eller dit.
Du kanske har rätt.. :)Vi får se .)
 
Kan du inte låna/hyra en enkel horisontal-laser och justera in formen efter?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan du inte låna/hyra en enkel horisontal-laser och justera in formen efter?
Jag kommer nog göra detta. Frågan var mer för att förstå hur exakt man skall vara.. Vill inte göra något i onödan.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Även om laser är att föredra så kan du väl annars ta en lång rätskiva och bra vattenpass. Sätt en fast punkt i mitten och mät mot den hade jag gjort om jag inte använt laser.
 
Vi gjöt en platta igår som är 7x11 meter och den hade en diff på 1 cm rätt över på ett ställe, betongen fick helt enkelt råda lite över formen på den låga delen, ser helt ok ut och plattan är både mycket plan och i våg. Men det är klart att ju noggrannare man är med formen desto enklare blir resan för gjutaren i det fallet ”vågrättheten” är viktig. Det finns ju alltid en risk att man till slut har jämnat av ner till formen och då får en avvikelse. Det vi däremot hade mer problem med var att armeringen låg lite för högt på mitten så att det kom upp några najtrådar, jag tyckte att jag gått över ytan hur noga som helst och vikt ner allt men ändå satt det några fluriga ändar där och störde. Så ett tips är att checka av höjderna på armeringen, i vårt fall har vi golvvärmeslang ovanpå frigoliten så vi satte armeringen på 50 mm- läget för att vara lite mer safe, marginalerna hamnade då inte på vår sida.
 
Sätter man en gjutform idag utan att använda en roterande laser?
Dom 100 lappar i kostnad att hyra en proffs-laser under formningen och gjutningen sparar man mycket tid med!
Likaså anlita ett proffs att hantera sloddan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.