2 762 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Källarbjälklag av typ "Jack-betong"?
Hej!
Hoppas att det här hamnar i rätt underforum. Har köpt ett hus från 1970 där det står "källarbjälklag är av typ "Jack-betong", googlar och googlar men hittar ingenting om vad det är för slags betong. Gissar att det kan ha att göra med KC Betong men det säger inte heller så mycket.
Misstänker att det är flera här som har betydligt bättre koll än vad jag har

Hoppas att det här hamnar i rätt underforum. Har köpt ett hus från 1970 där det står "källarbjälklag är av typ "Jack-betong", googlar och googlar men hittar ingenting om vad det är för slags betong. Gissar att det kan ha att göra med KC Betong men det säger inte heller så mycket.
Misstänker att det är flera här som har betydligt bättre koll än vad jag har
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Det skulle kunna vara någon form av elementbyggt bjälklag. KC Betong (Katrineholms Cementgjuteri eller liknande) syftar nog mer på konstruktionstypen än själva betongråvaran. Om du har en ritning borde man kunna se mer.
Det skulle kunna vara någon form av elementbyggt bjälklag. KC Betong (Katrineholms Cementgjuteri eller liknande) syftar nog mer på konstruktionstypen än själva betongråvaran. Om du har en ritning borde man kunna se mer.
A arienette skrev:Hej!
Misstänker att det är flera här som har betydligt bättre koll än vad jag har![]()
Hej! JAC-Betong var ett företag som fanns i byn Tvärålund i Vindelns kommun fram till år 1982.A arienette skrev:Hej!
Misstänker att det är flera här som har betydligt bättre koll än vad jag har![]()
Företaget grundades av Carl Jacobson 1912. Min pappa jobbade där från 1952-1982.
Vi har också ett hus med källarbjälk-lager från JAC-Betong.
Men vilken slags betong det är det vet jag ej.
De hade egen blandar-station.
mvH
Stefan Nygren
Klicka här för att svara