4 840 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Avdragsbanor 30mm för markstensläggning?
Sida 1 av 2
Försöker hitta avdragsbanor i metall med tjockt gods för att använda som avdragsbanor innan markstenen läggs.
Kan inte hitta detta någonstans?
Vilken längd rekommenderar ni på dessa och på rätskivan man drar av med?
Tack på förhand!
Kan inte hitta detta någonstans?
Vilken längd rekommenderar ni på dessa och på rätskivan man drar av med?
Tack på förhand!
Stålrör finns hos Rinkabyrör, eller hos vilken röris som helst. Du kan få ganska långa rör, 6 m är kanske för långa för takräcket, finns kortare. Att dra av med kan du ta en vanlig regel, men smidigare med en rätskiva.
Hittar inget i Göteborgsområdet? Och inget på byggvaruhus? Tänker mig något sånt här:Daydreamer skrev:
https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-gangror-dn15-21-3x2-6mm-/
33mm diameter är väl närmst.
Inte helt lätt att hitta tyvärr.Daydreamer skrev:
Denna hittar jag men ingen försäljning till privatpersoner.
https://www.rorpojkarna.se/blaa-ror-gg-u-muff-25
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har hyrt rör på ett uthyrningsföretag en gång för länge sedan när det skulle gjutas.
Protte
Protte
Ingen lycka på någon skrot, hittar inte heller någon VVS-återförsäljare som säljer till privatpersoner. Ingen uthyrningsfirma som har detta.
Det enda jag kan hitta i butik som är i närheten är detta:
https://www.erlandsonsbrygga.se/Hem...Beslag/RACKROR_ALUMINIUM_25-22_MM_3M?id=01064
Känns dock mycket klenare än ett DN20 (26,9mm) stålrör, och dyrare?
Det enda jag kan hitta i butik som är i närheten är detta:
https://www.erlandsonsbrygga.se/Hem...Beslag/RACKROR_ALUMINIUM_25-22_MM_3M?id=01064
Känns dock mycket klenare än ett DN20 (26,9mm) stålrör, och dyrare?
Jag har inte provat aluminiumrör och som jag använder mina rör, slår ned dem om fallet inte är rätt så hade det inte heller funkat.J jockebq skrev:
Tycker också om att det är egentyngd i rören så att de inte flyttar sig när man drar och trycker men som sagt har aldrig provat med alurör.
Nej jag vågar inte alu-rör. Det verkar finnas bla. Montano norr om Göteborg som kan lösa det, men det är en bit och dessa firmor har bara öppet vanliga arbetstider, alltså helt omöjligt att lösa under ledig tid.
Detta hittade jag, men vet inte om det är tillräckligt tjockt gods för att vara stabilt?
https://www.hornbach.se/shop/Pressror-3-m-28x1-5/6716571/artikel-detaljer.html
Är ju bara 1,5mm gods istället för 2,6mm i vattenledningsrör.
Detta hittade jag, men vet inte om det är tillräckligt tjockt gods för att vara stabilt?
https://www.hornbach.se/shop/Pressror-3-m-28x1-5/6716571/artikel-detaljer.html
Är ju bara 1,5mm gods istället för 2,6mm i vattenledningsrör.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag tycker du gör det här mera komplicerat än vad det är. Med lite list behöver du inga avdragsbanor alls, ingen "rätskiva" heller, en vanlig bräda duger gott.
Dra av det lite på en höft, man kan slå ner pinnar som visar höjden man vill ha.
Sedan drar man av 90 grader mot första draget och så håller man på korsvis.
Ta inte för lång bräda, blir tungjobbat, eller ha flera efter behov.
Det klassiska avdragsröret som används inom betonggjutning är ca 42 mm som passar i färdiga stöd, så var du har fått måttet 30 mm ifrån?.
Protte
Dra av det lite på en höft, man kan slå ner pinnar som visar höjden man vill ha.
Sedan drar man av 90 grader mot första draget och så håller man på korsvis.
Ta inte för lång bräda, blir tungjobbat, eller ha flera efter behov.
Det klassiska avdragsröret som används inom betonggjutning är ca 42 mm som passar i färdiga stöd, så var du har fått måttet 30 mm ifrån?.
Protte