Jag håller på att fixa i vår tvättstuga i ett gammalt 30-tala hus. Jag skall byta avlopps stam och golvbrunn och passar samtidigt på att jämna av golvet.
Fråga är om jag skall gräva ut lite extra för att kunna isolera under eller är det ingen idé när övriga källaren har oisolerad platta?
Den gamla plattan var 5-7 cm tjock med Sten och jord under.

Kanske ingen mening med att isolera, tänk bara på att då får inte måla eller lägga en plastmatta på det. Klinker går bra, din s.k platta ligger mot mark och är tunn. Det kommer att bli en del fukt från undersidan och den måste kunna vädras bort. Med klinker så ventilerar det genom fogarna.

• Gilla
Stromqvisten
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kanske ingen mening med att isolera, tänk bara på att då får inte måla eller lägga en plastmatta på det. Klinker går bra, din s.k platta ligger mot mark och är tunn. Det kommer att bli en del fukt från undersidan och den måste kunna vädras bort. Med klinker så ventilerar det genom fogarna.
Okej. Tack för svar, det ser ju ut så här nu.

• Renoveringsprojekt med utsatt golv och rör, skottkärror, verktyg och grushög i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja vad säger men. ser lika ut som hos mig, om jag inte har helt fel, men sett lite av detta tidigare. Om du gräver ur , så måste du nog ta bort ca 30 cm för att få plats med något under, i mitt tycke överkurs. En isolering som läggs direkt på mark som i ditt fall kommer att så småningom att bli blöt, då kan inträffa att det blir svartmögel i golvet och det kommer att binda fukten och krypa upp utmed väggarna, inget bra.

J jonaserik skrev:
Tja vad säger men. ser lika ut som hos mig, om jag inte har helt fel, men sett lite av detta tidigare. Om du gräver ur , så måste du nog ta bort ca 30 cm för att få plats med något under, i mitt tycke överkurs. En isolering som läggs direkt på mark som i ditt fall kommer att så småningom att bli blöt, då kan inträffa att det blir svartmögel i golvet och det kommer att binda fukten och krypa upp utmed väggarna, inget bra.
Ja jag har som du säger dykt ner i de olika trådarna och kommit till samma slutsats.
Då är bara frågan: armera eller inte?
Det kan väll inte skada att göra det, eller kommer markfukten påverka armeringen negativt?

Armera måste du göra , annars spricker golvet häftigt, det kommer att bli sprickor ändå kors och tvärs, lämpligt med en matta 6 mm , rutor 200X200 mm. den kommer inte att rosta sönder så länge du bor i huset, även om du blir 100 år.. Hur tjock blir gjutningen tror du , rekommenderar ca 10 - 15 cm och armeringen ca 5 cm från underkant. Finns avstånddelar i plast, var är du, har en del över.

• Gilla
Adam Sterud1
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Armera måste du göra , annars spricker golvet häftigt, det kommer att bli sprickor ändå kors och tvärs, lämpligt med en matta 6 mm , rutor 200X200 mm. den kommer inte att rosta sönder så länge du bor i huset, även om du blir 100 år.. Hur tjock blir gjutningen tror du , rekommenderar ca 10 - 15 cm och armeringen ca 5 cm från underkant. Finns avstånddelar i plast, var är du, har en del över.
Ok, tack! Jag har faktiskt båda armering och distanser liggande från ett tidigare projekt. men tack ändå!

Glöm inte att mattan om den delas, så ska den överlappa med en ruta. för att hålla ihop betongen.

• Gilla
Adam Sterud1
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Glöm inte att mattan om den delas, så ska den överlappa med en ruta. för att hålla ihop betongen.
Tack det skall jag tänka på!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.