Vi ska dränera källaren runt hela huset. Vi kommer använda oss av isodrän skivor och jag ska göra jobbet själv.
Har förstått att asfalten ska bort vilket verkar vara ett riktigt hästjobb. Läser om olika tekniker och smidigast verkar vara att köra med en Ytfräs för grävmaskin. Verkar inte vara lätt att hitta någon som hyr ut. Därför undrar jag om det är någon här som kan hyra ut en sådan? I Mälardalen, köping närmare bestämt.
Är det någon som har någon annan idé på förfarande så kom gärna med tips
Har förstått att asfalten ska bort vilket verkar vara ett riktigt hästjobb. Läser om olika tekniker och smidigast verkar vara att köra med en Ytfräs för grävmaskin. Verkar inte vara lätt att hitta någon som hyr ut. Därför undrar jag om det är någon här som kan hyra ut en sådan? I Mälardalen, köping närmare bestämt.
Tyvärr inget att hyra ut, men har ganska nyligen blivit klar med mitt drän-projekt...Tom Lövstedt skrev:
Vi ska dränera källaren runt hela huset. Vi kommer använda oss av isodrän skivor och jag ska göra jobbet själv.
Jag slipade i stort sett ränder för att få ett jämt "naket" lager som kunde andas. Använde vinkelslip med diamatslipskiva... (TIPS. andningsmask och ha kläder som du kan slänga efter slip-projektet...)
Kör du isodrän så följ deras monteringsanvisningar (jag körde pordrän, dels för att det var mer tillgängligt just för mig, men även för att jag fick bäst kontakt med deras support som stöttade mig längs hela projektet)...
kollar man isodräns anvisningar står det: "Från betongsulan och uppåt 50 cm från källargolvet ska 50 % av grundmuren vara ren från asfalt. Övrig yta 30 %"
Så du behöver inte slipa bort allt, det är jäkligt mkt jobb ändå, men kanske underlättar lite
Lycka till
Härligt, bra jobbat!N Navid skrev:Tyvärr inget att hyra ut, men har ganska nyligen blivit klar med mitt drän-projekt...
Jag slipade i stort sett ränder för att få ett jämt "naket" lager som kunde andas. Använde vinkelslip med diamatslipskiva... (TIPS. andningsmask och ha kläder som du kan slänga efter slip-projektet...)
Kör du isodrän så följ deras monteringsanvisningar (jag körde pordrän, dels för att det var mer tillgängligt just för mig, men även för att jag fick bäst kontakt med deras support som stöttade mig längs hela projektet)...
kollar man isodräns anvisningar står det: "Från betongsulan och uppåt 50 cm från källargolvet ska 50 % av grundmuren vara ren från asfalt. Övrig yta 30 %"
Så du behöver inte slipa bort allt, det är jäkligt mkt jobb ändå, men kanske underlättar lite
Lycka till![]()
Intressant ändå, är det någon skillnad på isolering och pordrän?
ja precis tack för tips
Pordrän o isodrän är i grund o botten samma sak. 2 olika märken bara.Tom Lövstedt skrev:
Jag skulle nog säga att dem är exakt lika bra o håller ungefär samma prisklass...
Kolla på både pordrän o isodräns monteringsanvisning o gå på den som är lättast o följa eller kolla vad din bygghandel har o gå på tillgänglighet...
Lycka till
tackar !N Navid skrev:Pordrän o isodrän är i grund o botten samma sak. 2 olika märken bara.
Jag skulle nog säga att dem är exakt lika bra o håller ungefär samma prisklass...
Kolla på både pordrän o isodräns monteringsanvisning o gå på den som är lättast o följa eller kolla vad din bygghandel har o gå på tillgänglighet...
Lycka till
Jag körde med vinkelslip och diamantskiva.
Skivan var inte ny när vi började och är lika mycket hugg iden nu som då!
Gjorde rent ca 40 cm upp och slipade sen remsor upp till dit jag monterade täcklisten.
Det gick snabbare än jag trodde faktiskt, 30m var gjort på två dagar med sovmorgon och diverse fikapauser.
Men det dammar! jag köpte vanliga andningsskydd/masker men har säkerligen förkortat livet nått år ändå. Köp bra andningsskydd och heltäckande overall.
Gjorde rent ca 40 cm upp och slipade sen remsor upp till dit jag monterade täcklisten.
Det gick snabbare än jag trodde faktiskt, 30m var gjort på två dagar med sovmorgon och diverse fikapauser.
Men det dammar! jag köpte vanliga andningsskydd/masker men har säkerligen förkortat livet nått år ändå. Köp bra andningsskydd och heltäckande overall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
okej, ja ser riktigt bra utErikCarlsson skrev:
Jag körde med vinkelslip och diamantskiva.
[bild]
Blir något liknade jag för göra jag med, en rimlig tidsåtgång också ju
Sit-right.se hyr ut fräsar, ring och kolla med dom om dom har något i din närhet. Renta har också ytfräsar i sortimentet, dom har ju depåer i större delen av södra sverige och kan säkert skicka en dit du behöver.Tom Lövstedt skrev:
Jag har kört några villor med ytfräs på grävmaskinen och en en vägg på 10-12m tar ungefär 20 minuter att fräsa helt ren så det är lätt värt pengarna det kostar att hyra en dag
jag har ringt och pratat med renta, de hade ingen trots att det ser så ut när man kollar internet..J jonasz skrev:Sit-right.se hyr ut fräsar, ring och kolla med dom om dom har något i din närhet. Renta har också ytfräsar i sortimentet, dom har ju depåer i större delen av södra sverige och kan säkert skicka en dit du behöver.
Jag har kört några villor med ytfräs på grävmaskinen och en en vägg på 10-12m tar ungefär 20 minuter att fräsa helt ren så det är lätt värt pengarna det kostar att hyra en dag
Sit right då var närmsta Uppsala..
förstått att det är väldigt smidigt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden