Se bild nedan, vi har tänkt plocka bort en bit av altanen och göra en utbyggnad. Problemet är att vi hamnar väldigt nära en rad med nedgrävda plintar, som vi verkligen inte vill ta bort, då resten av trädäcket runt poolen vilar på dessa. Det ska gjutas en klack och sen muras upp plintar. Klacken kommer hamna endast centimeter från plintarna. Det finns således inte mycket utrymme för dagvattenrör att grävas ner. Frågan är då om det finns något annat smart sätt att lösa detta på? Kan man gräva ner dom UNDER klacken?

Det är ringen till vänster som är problematisk, den anslutningspunkten ska dras mot höger på något sätt.

Tack på förhand
S

Schematisk ritning av hus med altan, utbyggnad, dagvattenstuprör och rad med plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det framgår inte hur utbyggnaden ser ut, men om taket fallr åt rätt håll, kan ni inte leda vattnet i rännor till en annan punkt ?

Men annars är det väl inte ett stort problme att gräva ned ett dagvattenrör under klacken? Så länge som det är rimligt vad gäller fall osv

Ta bort ringen till vänster och led allt vatten till den åt höger, det kräver antagligen grövre dimensioner men är annars inget konstigt. Det är fortfarande mindre yta än en fjärdedel av taket på befintligt hus som, gissar jag, idag går ner till ett enda rör.
Om vattnet någon gång översvämmar systemet så är det bara en altan som blir lite våtare och eventuell källare är långt borta.

Annars kan det bli snyggt med en akvedukt som går från nybyggnad ut till vänster kant. Fast det beror på hur resten av området ser ut.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för svar. utbyggnaden har ett sadeltak och det är därför det finns en stupränna på båda sidor, enligt arkitektens ritning. Finns ingen källare, och det är ingen fuktig mark runt huset, samt att poolgropen är ordentligt dränerad, så fuktproblem ska vi nog slippa.

Jag tänker att det enklaste är att dra röret under klackarna för krypgrunden, förutsatt jag inte stöter på berg. Jag läste mig till att dagvatten ändå ska ligga under djup för grund, så om det ligger längs med eller under kan ju inte spela någon roll. Då det endast är vatten som ska transporteras behöver ju lutningen inte vara speciellt kraftig tänker jag.

/S

S steve5432 skrev:
dagvatten ändå ska ligga under djup för grund,
Dräneringsrör skall ligga djupare än grunden. Dagvatten brukar läggas mer ytligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.