F
fribygg: För ett förråd i den storleken skulle jag säga att det räcker med 4 trädgårdsplattor eller lecasten ovanpå marken, du behöver inte överarbeta utan släta till gruset, packa med fötterna och lägg ut fyra hörnstenar i våg på bef mtrl, om det skulle sätta sig får du väl lägga under nån pallbricka eller liknande i framtiden.
1 svar · 1,4k läst
·
D
Derbyboy: Efter helgens stora snökaos i Stockholmsområdet så jobbar min dränkpump (Grundfos KP250) i princip hela tiden. Två längre strömavbrott. Den startar var 7-8 minut och har gjort så sedan den 19/11. Det är inte utan att jag undrar hur länge den ska hålla.
0 svar · 764 läst
·
Persson88
Persson88: [citat] Gult är inte godkänt till fiber, enbart till el. Det kan blir problem när dom kommer ut och det kan fungera, helt beroende på hur hårda dom är och vilket humör dom är på.
56 svar · 10,4k läst
·
D
Daniel Barnaniel: Armering är smart att kolla också. Byglar, skarvlängder, täckskikt, lägen. Jämför mot ritning om det finns.
9 svar · 1,9k läst
·
T
Tjompo: Skylten säger att den drar 220watt.
3 svar · 1,3k läst
·
F
fribygg: [citat] Du kan ju alltid kolla med den lokala firman men jag tycker inte markskruv och stenröse låter som nån vidare kombination. Inte heller skulle jag vilja ställa ett hus på en markskruv, det må ju vara ok för en trädgårdsbod eller en altan på matjord men till ett litet bostadshus i stenig teräng anser jag att plintar är så mycket bättre och säkrare.
12 svar · 2,7k läst
Z
z_bumbi: Det brukar räcka långt med en vanlig gräsmatta men du kan alltid packa jorden längs kanterna extra hårt. Eller köra samma stenmjöl som du antagligen la plattorna i även packat runt kanten.
5 svar · 1,4k läst
·
Matti_75
Matti_75: Din platta kommer att klara lasten från ditt hus efter ett dygn om du täcker som du tänkt. Den brinner färdigt sen när du får varmt i huset.
5 svar · 1,8k läst
Z
z_bumbi: Bygger man en trappa som inte går ner till mark närmast huset får man inget större tryck på dränering och ska man grävs igen så är det bara att lyfta bort trappan.
4 svar · 2,0k läst
·
J
jonaserik: Ja varför inte, nöden är uppfinningarnas moder.:)
6 svar · 2,2k läst
·
P
Peter Kjellberg: Tror att gjutjärnsrör där är 110 och jag tänkte trycka in ett 100 rör och sen relina. Jag vet att det finns muffar att sätta ihop rören kant i kant. Men då skulle jag behöva få fram mer av röret. Hugga mig in under väggen. Då är min fundering hur jag gör det bäst?
4 svar · 1,1k läst
·
O
Ortsfånen: Jag är I färd med att gjuta en platta I mitt hus från 1920. Vissa av grundstenarna ut mot väggarna sticker upp några centimeter ovanför isoleringen. Min fråga är vad jag ska använda för produkt för att hålla plattan och grundstenarna isär? Någon form av flexibel cellplast på rulle? Syllisolering? Eller något annat som lämpar sig för det ojämna underlaget?
0 svar · 745 läst
K
krenr09: Som Matti säger: Bygg så det blir rakt och flytspackla sedan invändigt.
6 svar · 993 läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Av vem och varför om du vet? Källor ?
38 svar · 4,8k läst
·
L
ljs-s: [citat] Enligt geologen så ska det isoleras för att förhindra tjälskott. Det är ju ovanifrån kylan kommer ifrån så isolerar man den så blir det ju ingen tjäle under, är det tänkt :) Tjälen går 45 grader ner så har man ett tjäldjup på 2.6m så isolerar vi 1.3m utanför plinten för att inte kylan ska krypa in under och orsaka problem. Bärigheten under 1m djup vart sämre så
6 svar · 4,6k läst
·
mikethebik
mikethebik: Jag jobbar med det där (när jag väljer att jobba) och vi rekommenderar alltid albabalk istället för plintar när kunder skall ha en grund. Albabalken är betydligt snabbare att sätta, du får en hel och isolerad grund där kylan inte kommer åt underifrån, den skall också isoleras min 60 cm utanför och resultatet är alltid bättre än en plintgrund. Vi har ibland renoverat grunder där
1 svar · 2,1k läst
P
Peter_K: Så runt 10 tusen på ett ungefär.
2 svar · 1,6k läst
jonas_halmstad
jonas_halmstad: Har denna trappan att jobba med. Vad säger ni? Jag har noll förkunskaper på denna typ av projekt. Antar att den är gjuten helt i betong med någon form av pålagd trappmodul. Trappmodulen har ju någon form av ytskikt på stegen. Själva grunden har puts på sidorna. Ytskiktet är det mest akuta att göra någonting åt då det spruckit (se bild) och vatten tränger in. Hur gör man där?
0 svar · 1,8k läst
·
S
SvnPe: Den bilden såg riskfylld ut. Jag har haft en sättning där bottenplattan med kantbalk knäcktes och vek sig i ett hörn. Grävde fram den, monterade en 180 U-balk utanpå kantbalken med kemankare och gängstänger. Därefter slog vi ner stålpålar till berget, svetsade konsoler på kantbalken med M36 fingänga mot pålen och lyfte tillbaka hörnet. Sedan göt jag in pålarna i betong från
10 svar · 3,8k läst
·
_Viktor_
_Viktor_: [citat] Är ganska säker på att det är för dränering med tanke på att jag ändå fick den info. Är väldigt djupt så ser inte botten på den, antar att jag får kontakta någon med kamera som kan undersöka för att veta skicket Tack för alla svar!
11 svar · 2,9k läst
·
H
hempularen: Jag kan inte påstå att jag vet, men nog borde vanlig duk hålla, iallafall ett par tre år.
2 svar · 1,7k läst
total
total: Hur löste du det? Bilder? Mvh T
6 svar · 3,0k läst
·
AndreasLarsson89
AndreasLarsson89: Svårt att se hur ojämnt det är på bilden. Men troligtvis går det lättare om du slipar av det värsta först innan du börjar putsa, annars går det åt mycket murbruk.
7 svar · 1,4k läst
·
Matti_75
Matti_75: Byggfolie isolerar ingenting mot kyla. Du måste använda dig av någon form av markisolering.
6 svar · 2,0k läst
L
Lutte: Våran gamla badtunna stod på lite tryckade reglar som låg på sida. Grävde enbart bort grässvålen sen jämnade jag ut med sund och grus bara. Man behöver inte överarbeta grunden till en badtunna.
2 svar · 1,4k läst
M
MMGY: Hej! Vi har ett hus som byggdes 1927 (Jönköping). Vi köpte det 2021 och eftersom det har aldrig varit dränerad, vi dränerade mars 2022. 67 km källare, kostade 115.000 kronor. Jackon thermodrän. På famsidan är källargolvet cirka 160 cm under marken, som lutar ordentligt, så på baksidan huset behövde man inte isoleringsskivor, de har lagt bara dräneringsrör och grus, (där
0 svar · 1,3k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] det viktigaste för dig är ju att muren förblir rak, jag gissar att det spelar mindre roll om den efter 10år är ett par cm lägre. men allt jag sagt ska tas givet att jag inte är expert på att bygga på blålera…
12 svar · 3,0k läst
·
N
NoOne2k: [citat] Det gick alldeles utmärkt! Uteplatsen ovanpå är inte färdig än men själva gjutningen gick bra, enkelarmerad med extra förstärkning i kantbalken. Ovanpå lecablocken murade jag upp med 70mm breda block som fick agera gjutform. Under själva arbetet hade jag förstärkt dem med en 45x95 regel på utsidan.
2 svar · 1,3k läst
A
Axel Svensson: [citat] ja! Tack Jonatan! Ville bara vara säker på att vi inte bygger in fukt.
12 svar · 1,8k läst
·
B
babbsan66: [citat] Vi byggde med denna grund 2006 och har inte nu 2022 haft några som helst problem (vad det nu skulle vara?).
10 svar · 9,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.