Har en sättning i garaget som fanns när vi köpte huset för 8 år sedan men tycker den har rört sig lite. Kör in bilen i garaget på vintern så plattan utsätts för tryck. Kan man gjuta igen sprickan eller borra hål och försöka fylla igen och stabilisera under?

• Spricka i betonggolv vid garagevägg, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sättning i garage med en synlig spricka längs grått golv och gul vägg under element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gick det med detta? Har du åtgärdat skadan?

Har liknande sättning i garagegolvet…

Har inte gjort något åt det ännu, har dock haft koll på sättningen och mätt lite för att se ifall det blir nån skillnad. Som tur är så har det inte rört sig nå mer, fast jag haft bil i garaget. Funderar om man ska fylla sprickan med betong för att få en ”tät” yta!?

Okej hur mäter du sättningen?
Enligt bilderna ser det ut som att grunden som väggen står på inte ha sjunkit utan det är golvytan som har satt sig. Då antar jag att du bara mäter skillnaden.

i mitt fall är det en tårtbit mot porten som satt sig då även ca halva vä långsida och porten syns tydligt på glipa mer åt ena hållet.

Exakt jag mäter höjden sedan har jag gjort markeringar där sprickan slutar. Går den förbi markeringen så har den blivit större. Hur har du funderat på att fixa din sättning?

W Webbe6 skrev:
Exakt jag mäter höjden sedan har jag gjort markeringar där sprickan slutar. Går den förbi markeringen så har den blivit större. Hur har du funderat på att fixa din sättning?
Lever på förhoppningen att det har slutat röra sig men jag har inte riktigt kommit på någon bra sätt att mäta hur mycket det har satt sig..

Några förslag? Jag kan lägga in en bild

- Mäta springa vid porten
- mäta vinkeländring på ytterväggen

M Mudflapp skrev:
Lever på förhoppningen att det har slutat röra sig men jag har inte riktigt kommit på någon bra sätt att mäta hur mycket det har satt sig..

M Mudflapp skrev:

Kan du lägga en regel eller nått annat lång över golvet och mäta måttet upp, gäller att hitta punkter som är på ”normal nivå”. Vinkeln mot väggen kan du oxå mäta men mät även där mot övriga golvet. Inte helt säkert att den är 90grader

bra förslag men jag har mätt lite hastigast med vattenpass mot golvet och de verkar luta en aning mot golvbrunnen i centrum av golvet.
Vilket då gör det svårare hitta plan yta att lägga en regel på..

Jag har grubblat lite på det och fick idén med att sätta upp laserpasset sedan mäta mot ex portkarmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.