Hej på er!
Jag skulle vilja få en ny jämnt och hård yta på en gammal betonggrund. För det mesta är den befintliga grunden hård men på vissa ställen porös och ojämn, vilket jag kommer knacka bort. Tror ni jag kommer klara mig med att köra ett lager finbetong på några cm över hela grunden om jag fyller igen de värsta håligheterna med grovbetong för hand innan. Eller kommer det bara separera från den gamla grunden?
Alternativet att gjuta en ny separat platta ovanpå med armering går men känns inte så lockande..
Hur skulle ni gjort?
Mvh, Tommy
Jag skulle vilja få en ny jämnt och hård yta på en gammal betonggrund. För det mesta är den befintliga grunden hård men på vissa ställen porös och ojämn, vilket jag kommer knacka bort. Tror ni jag kommer klara mig med att köra ett lager finbetong på några cm över hela grunden om jag fyller igen de värsta håligheterna med grovbetong för hand innan. Eller kommer det bara separera från den gamla grunden?
Alternativet att gjuta en ny separat platta ovanpå med armering går men känns inte så lockande..
Hur skulle ni gjort?
Mvh, Tommy
Återväcker denna gamla tråd med bild på resultatet. Passade på att förstora plattan med 16kvm under där jag hade två takstolar. Så ytterdörren förflyttades och gamla blev ett förrådsingång. Lade armeringsnät över hela och göt med ränna. Minsta tjockleken var 3cm och största 25cm. Slodade av betongen med ett hemmapul byggd på ett avloppsrör på långt aluminiumskaft. Hann knappt få fram vattenslangen innan det hade börja brunnit så hade nog kunnat komma undan lite av sprickbildningen om jag var bättre förberedd. Lade sedan plast över betongen och efter någon vecka så våtslipade jag av betonghuden ytan med golvslip med stenar.
Några månader efter så målade jag två vändor med epoxifärg och nu ett år efter när garaget är fullt av prylar så har jag ett plant och väldigt lättstädad golv!
Några månader efter så målade jag två vändor med epoxifärg och nu ett år efter när garaget är fullt av prylar så har jag ett plant och väldigt lättstädad golv!
Klicka här för att svara