Hej.
Jag har en trävilla i två plan byggt 1990 med krypgrund i Stockholmsområdet som vi köpte förra sommaren. Vi har nu alltså levt i huset i lite över ett år och jag börjar bli lite mer bekväm i rollen som husägare men ändå ganska novis och kanske inte är det mest händiga personen i världen.
I slutet av året så satte jag upp lite temp/fuktmätare runt om i huset. Delvis för att jag själv tycker det är lite kul att ha koll och för att det är bra att veta att det inte blir för fuktigt någonstans. Två av dessa installerade jag i krypgrunden.
Nu i sommars tyckte jag dock att luftfuktigheten i grunden var väääldigt hög. Uppåt 95% i vissa fall. Det gäller alltså båda mätarna. Har som sagt lika dana mätare både inne och ute och jag tycker de känns pålitliga. Det har givetvis blivit bättre nu framåt hösten, men jag skulle vilja ha ert råd/åsikt på om jag bör installera en avfuktare eller inte. Jag vet att om jag kontaktar någon fuktfirma så kommer de säga "Klart du ska ha en avfuktare, här är en offert på 25 000kr".

Huset besiktigades när vi köpte det och då fanns inget att anmärka på. Även försäkringsbolaget har vart här med en besiktigningsgubbe och krypit i grunden utan att notera något. Jag var där nere när det var som fuktigast och möjligt att jag kunde känna lite fukt på plasten, men inte mycket. Och "taket" i grunden kändes inte fuktigt då. Jag kan inte påstå att jag tycker det luktar annat än lite "instängt". Men ingen påtaglig lukt alls. Det har ju "funkat" i 30 år vad vi vet iallafall tänker jag.

Här är lite sammanställning av luftfuktighet från en av mina sensorer.

Temp Juli
Linjediagram som visar svängningar mellan 14 och 20 över en 30-dagarsperiod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

RF Juli
Linjediagram som visar fluktuationer över en månad med en röd genomsnittslinje.
Skapa konto

Medeltemp (Värdet för Nov, Dec är från 2021)
Linjediagram som visar månatlig byggprojektkostnad över ett år, med en topp i juli.
Skapa konto

RF medel per månad.
Linjediagram som visar förändringar i byggprojektets framsteg från januari till augusti med markerade datapunkter.
Skapa konto

Jag knäppte lite bilder också så ni kan se hur det ser ut.
Grund med stenar, plastskydd och två små fönster som släpper in ljus.
Skapa konto
Mörkt kryputrymme under hus med synlig isolering och stödbjälkar, belysning i bakgrunden.
Skapa konto
Avloppsrör anslutet till en brunnslock på en plastskyddad mark i en grund eller krypgrund.
Skapa konto
Mörk krypgrund med synliga bjälkar, isoleringsplast på marken och vädringsluckor på väggen.
Skapa konto
Otydligt upplyst krypgrund med pålar, avloppsrör och plastöverdrag.
Skapa konto
Mörkt och dammigt kryputrymme under hus med synliga installationer och isolermaterial.
Skapa konto

Planen skulle i så fall vara att skaffa en Woods avfuktare och ställa den på några plattor ovanpå platsen och sedan dra en avrinningsslang ner under platsen. Finns en vanligt vägguttag där nere så det borde vara relativt simpelt tänker jag?

• Gilla
Matte60 och 1 till
  • Laddar…
Svaret är nej. Spara pengar och på elräkningen. Bevaka grunden, vad är det för bjälklag, betong ?

D
T Tjalve_85 skrev:
Hej.
Jag har en trävilla i två plan byggt 1990 med krypgrund i Stockholmsområdet som vi köpte förra sommaren. Vi har nu alltså levt i huset i lite över ett år och jag börjar bli lite mer bekväm i rollen som husägare men ändå ganska novis och kanske inte är det mest händiga personen i världen.
I slutet av året så satte jag upp lite temp/fuktmätare runt om i huset. Delvis för att jag själv tycker det är lite kul att ha koll och för att det är bra att veta att det inte blir för fuktigt någonstans. Två av dessa installerade jag i krypgrunden.
Nu i sommars tyckte jag dock att luftfuktigheten i grunden var väääldigt hög. Uppåt 95% i vissa fall. Det gäller alltså båda mätarna. Har som sagt lika dana mätare både inne och ute och jag tycker de känns pålitliga. Det har givetvis blivit bättre nu framåt hösten, men jag skulle vilja ha ert råd/åsikt på om jag bör installera en avfuktare eller inte. Jag vet att om jag kontaktar någon fuktfirma så kommer de säga "Klart du ska ha en avfuktare, här är en offert på 25 000kr".

Huset besiktigades när vi köpte det och då fanns inget att anmärka på. Även försäkringsbolaget har vart här med en besiktigningsgubbe och krypit i grunden utan att notera något. Jag var där nere när det var som fuktigast och möjligt att jag kunde känna lite fukt på plasten, men inte mycket. Och "taket" i grunden kändes inte fuktigt då. Jag kan inte påstå att jag tycker det luktar annat än lite "instängt". Men ingen påtaglig lukt alls. Det har ju "funkat" i 30 år vad vi vet iallafall tänker jag.

Här är lite sammanställning av luftfuktighet från en av mina sensorer.

Temp Juli
[bild]

RF Juli
[bild]

Medeltemp (Värdet för Nov, Dec är från 2021)
[bild]

RF medel per månad.
[bild]

Jag knäppte lite bilder också så ni kan se hur det ser ut.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Planen skulle i så fall vara att skaffa en Woods avfuktare och ställa den på några plattor ovanpå platsen och sedan dra en avrinningsslang ner under platsen. Finns en vanligt vägguttag där nere så det borde vara relativt simpelt tänker jag?
Finns det något organiskt material där nere? Vad består skivorna i undergolvet av? Om det är oorganiskt hade jag inte brytt mig alls. Om det finns trä eller annat organiskt material hade jag bevakat men inte åtgärdat i frånvaro av problem. Har ni någon aktuell radonmätning? Jag skulle vilja ha en sån innan man började med förändringar.

Tack för snabb input!
Bjälklaget antar jag är i trä eftersom hela huset är i trä. Det ser ut att vara träreglar i "luckan" till krypgrunden.
Jag vet faktiskt inte vad det är för slags skivor och jag vet ju inte hur det ser ut bakom skivorna. Kan man kolla det på nått sätt?
I övrigt finns inget organiskt material..det låg lite träbitar på plasten där nere när vi flyttade in, men det tog jag bort.

Felfritt sedan 1990 alltså?

• Gilla
Tuscha
  • Laddar…
D
T Tjalve_85 skrev:
Tack för snabb input!
Bjälklaget antar jag är i trä eftersom hela huset är i trä. Det ser ut att vara träreglar i "luckan" till krypgrunden.
Jag vet faktiskt inte vad det är för slags skivor och jag vet ju inte hur det ser ut bakom skivorna. Kan man kolla det på nått sätt?
I övrigt finns inget organiskt material..det låg lite träbitar på plasten där nere när vi flyttade in, men det tog jag bort.
Hur såg träbitarna ut? Du kan lägga ut en liten fräsch spillbit som du kan ha som skvallerbräda där nere. Växer det inte på den är det väl rätt lugnt.

Jag tror inte det. Jag vet inte hur mycket koll de tidigare ägarna hade. Men när jag frågade så sa de inget. De kan ju ha ha ljugit givetvis.

D datja skrev:
Hur såg träbitarna ut? Du kan lägga ut en liten fräsch spillbit som du kan ha som skvallerbräda där nere. Växer det inte på den är det väl rätt lugnt.
Det var inget på dem vad jag kunde se. Nu var det nästan ett år sedan jag tog bort dem så jag vet inte med säkerhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.